Lenovo zwiększyło zysk o ponad 500 proc.
Utrzymujący się wielki popyt na sprzęt komputerowy sprawił, że sprzedaż Lenovo w minionym kwartale wzrosła o niemal 50 proc., a zysk o ponad 500 proc. Co więcej, producent jest optymistycznie nastawiony na cały nadchodzący rok.
Znacznie wzrosła sprzedaż nie tylko PC, ale we wszystkich głównych grupach biznesowych Lenovo.
Lenovo kontynuuje doskonałą passę, a biznes firmy rośnie jak na drożdżach. W I kw. 2021 r. (IV kw. finansowy) przychody producenta wzrosły o 48 proc. rok do roku do 15,6 mld dol., a zysk netto o 512 proc., do 260 mln dol. To największy skok od dwóch lat.
W całym roku finansowym 2020/2021, zakończonym 31 marca 2021 r., przychody grupy Lenovo przekroczyły poziom 60 mld dol., czyli o ponad 10 mld dol. więcej niż w poprzednim roku obrotowym.
Zysk netto wyniósł 1,2 mld dol. Obie te wartości były wyższe o ponad 70 proc. rok do roku.
Wybrane dane finansowe Lenovo:
Rok 2020/2021 w mln dol. | Rok 2019/2020 w mln dol. | Zmiana | IV kw. 2020/2021 w mln dol. | IV kw. 2019/2020 w mln dol. | Zmiana | ||
Przychody grupy | 60 742 | 50 716 | 20% | 15 630 | 10 579 | 48% | |
Zysk brutto | 1 774 | 1 018 | 74% | 380 | 77 | 392% | |
Zysk netto (zysk akcjonariuszy) | 1 178 | 665 | 77% | 260 | 43 | 512% | |
Podstawowy zysk na akcję (w centach USD) | 9,54 | 5,58 | 3,96 | 2,19 | 0,36 | 1,83 |
„Ostatni kwartał to okres najszybszego rozwoju firmy od prawie dekady” – komentuje Yuanqing Yang, prezes i dyrektor naczelny Lenovo. Jako źródła sukcesu wymienia jasną strategię, innowacyjne produkty, doskonałość operacyjną i „lokalno-globalny model”, który pozwala odpowiedzieć na nowe potrzeby związane z nową normalnością czasu pandemii.
CEO zapowiada, że producent zamierza wykorzystywać trendy modernizacji w zakresie konsumpcji informacji, infrastruktury i aplikacji.
Sprzedaż i marże w trzech głównych grupach biznesowych Lenovo w I kw. 2021 r.
Grupa biznesowa | Przychody w IV kw. 2020/2021 (mld dol.) | Różnica rok do roku | Marża zysku przed opodatkowaniem | Różnica rok do roku |
PCSD | 12,4 | 46% | 6,7% | 0,5pp |
DCG | 1,6 | 32% | -1,9% | 4,4pp |
MBG | 1,54 | 86% | 1,3% | 8,5pp |
Najlepszy kwartał w historii dla PC i tabletów
Miniony kwartał był dla działu PC and Smart Devices najlepszym czwartym kwartałem w historii. We wszystkich regionach odnotowano wysoki dwucyfrowy wzrost przychodów.
Osiągnięto 12,4 mld dol. przychodu, co oznacza wzrost o 46 proc. rok do roku i rentowność na rekordowo wysokim poziomie 6,7 proc.
Wzrost sprzedaży w grupie PCSD:
chromebooki (+369 proc. ilościowo)
tablety (+157 proc.)
cienkie i lekkie laptopy (+118,5 proc.)
gaming (+77 proc.).
stacje robocze (+24 proc.), monitory (+25 proc.).
Biznes infrastrukturalny większy o 32 proc.
Przychody Data Center Group (DCG) zwiększyły się o 32 proc., do 1,6 mld dol. Rentowność poprawiła się o 4,4 punktu rok do roku.
Grupa jak zwykle nie miała zysku, tym razem strata przed opodatkowaniem wyniosła -30 mln dol., czyli była mniejsza niż przed rokiem (-76 mln dol.).
Jak twierdzi Lenovo, największe w historii przychody w I kw. 2021 r. osiągnięto na serwerach, pamięciach masowych, infrastrukturze definiowanej programowo, oprogramowaniu, rozwiązaniach HPC i na sztucznej inteligencji (AI).
Szczególnym zainteresowaniem cieszył się segment tradycyjnej pamięci masowej, w którym odnotowano wzrost o 73 proc. rok do roku.
Także w segmencie edge dało się zauważyć silne oznaki przyszłego wzrostu.
Wzrost sprzedaży w grupie DCG:
storage (+73 proc.)
SDI (+18 proc.)
oprogramowanie (+17 proc.)
enterprise/SMB (+7 proc.).
As-a-service większy ponad dwukrotnie
Przychody z usług zarządzanych (DaaS, TruScale, czyli infrastruktura oferowana w modelu usługowym) wzrosły prawie dwukrotnie, a przychody z rozwiązań wzrosły o 65 proc. rok do roku.
W tym biznesie Lenovo zamierza wzmocnić kanał sprzedaży poprzez zintegrowaną platformę sprzedażową. Planuje poszerzenie bazy klientów CSP. Będzie też dążyć do poprawy rentowności, zwiększając sprzedaż pamięci masowej, SDI, oprogramowania i usługi.
Nadal zamierza również rozwijać biznes w modelu usługowym (TruScale).
Smartfony mają się najlepiej od czasu przejęcia Motoroli
Przychody działu Mobile Business Group (MBG) odnotowały wzrost o 86 proc. rok do roku, osiągając wartość 1,54 mld dol., w tym 21 mln dol. dochodu przed opodatkowaniem – rekordowy poziom od czasu przejęcia Motoroli.
60 mld dol. przychodów Lenovo w całym roku
Po raz pierwszy przychody grupy Lenovo w roku finansowym przekroczyły 60 mld dol., powiększając się o ponad 10 mld dol., czyli 20 proc., rok do roku w ciągu 12 miesięcy.
Transformacja w kierunku usług
Nadal trwa proces transformacji grupy w działalność opartą w znacznym stopniu na usługach. Przychody ze sprzedaży oprogramowania i usług rosły dwa razy szybciej niż całkowite przychody grupy Lenovo, o prawie 40 proc. rok do roku, osiągając rekordowy poziom 4,9 mld dol., co obecnie stanowi 8 proc. przychodów grupy.
Lenovo uważa, że perspektywy na resztę roku 2021 i rok obrotowy 2021/22 są pozytywne.
Trzy główne motory wzrostu rynku
Według firmy zmiany rynkowe napędzały trzy główne trendy.
- modernizacja konsumpcji mediów i informacji – klienci spędzają więcej czasu, korzystając z urządzeń elektronicznych, więcej ich kupują i częściej je aktualizują.
- modernizacja infrastruktury – klienci przechodzą z etapu kupowania produktów do obsługi centrów danych do zakupu kompletnych rozwiązań infrastrukturalnych.
- modernizacja aplikacji – transformacja wspierana przez sztuczną inteligencję staje się rzeczywistością dzięki znacznie przyspieszonej cyfryzacji.
W nowym segmencie IDG, do którego należy od 1 kwietnia br. biznes komputerowy, Lenovo zamierza utrzymać wiodące pozycje na rynku PC i tabletów poprawiając doskonałość operacyjną.
Jako obszary wzrostu wskazuje systemy wbudowane, smart office, smart edge oraz AR/VR.
Reorganizacja w Lenovo
Zgodnie z zapowiedzią od 1 kwietnia 2021 r. Lenovo połączyło zespoły i zasoby związane z usługami oraz rozwiązaniami całej grupy w nową jednostkę Solutions & Services Group (SSG).
Ma on dodatkowo wzmocnić ofertę usług, zwiększyć sprzedaż oprogramowania, ulepszyć i rozszerzyć zakres usług zarządzanych.
Ma również opracować rozwiązania, które będzie można wdrażać w kluczowych branżach wertykalnych.
Trzy nowe grupy biznesowe Lenovo:
IDG (grupa inteligentnych urządzeń) – koncentruje się na różnych urządzeniach inteligentnych i IoT;
ISG (Infrastructure Solutions Group, przemianowana z DCG, Data Center Group) – oferta infrastruktury;
SSG (grupa rozwiązań i usług) – koncentruje się na inteligentnych branżach i usługach, które mają odgrywać istotną rolę w transformacji, ma zapewniać wzrost biznesu Lenovo w inteligentnych branżach, usługach dodanych, zarządzanych i ofercie „as-a-service”, w tym DaaS i Truscale.
Podobne aktualności
Lenovo powróciło do wzrostu sprzedaży
Po 5 kwartałach spadków z rzędu (rok do roku), przychody Lenovo poszły w górę do ponad 15 mld dol.
Zadbaj o zdrowie, komfort pracownika i stwórz ergonomiczne stanowisko pracy z zestawem od Lenovo
Skorzystaj z promocji cenowej Lenovo na zestawy, które spełniają wymagania nowych przepisów BHP w zakresie stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe.