Lenovo kontynuuje doskonałą passę, a biznes firmy rośnie jak na drożdżach. W I kw. 2021 r. (IV kw. finansowy) przychody producenta wzrosły o 48 proc. rok do roku do 15,6 mld dol., a zysk netto o 512 proc., do 260 mln dol. To największy skok od dwóch lat.

W całym roku finansowym 2020/2021, zakończonym 31 marca 2021 r., przychody grupy Lenovo przekroczyły poziom 60 mld dol., czyli o ponad 10 mld dol. więcej niż w poprzednim roku obrotowym.

Zysk netto wyniósł 1,2 mld dol. Obie te wartości były wyższe o ponad 70 proc. rok do roku.

Wybrane dane finansowe Lenovo:

 Rok 2020/2021 w mln dol.Rok 2019/2020 w mln dol.Zmiana  IV kw. 2020/2021 w mln dol.IV kw. 2019/2020 w mln dol.Zmiana  
Przychody grupy60 74250 71620%15 63010 57948%
Zysk brutto1 7741 01874%38077392%
Zysk netto (zysk akcjonariuszy)1 17866577%26043512%
  
Podstawowy zysk na akcję (w centach USD)9,545,583,962,190,361,83
Źródło: Lenovo

„Ostatni kwartał to okres najszybszego rozwoju firmy od prawie dekady” – komentuje Yuanqing Yang, prezes i dyrektor naczelny Lenovo. Jako źródła sukcesu wymienia jasną strategię, innowacyjne produkty, doskonałość operacyjną i „lokalno-globalny model”, który pozwala odpowiedzieć na nowe potrzeby związane z nową normalnością czasu pandemii.

CEO zapowiada, że producent zamierza wykorzystywać trendy modernizacji w zakresie konsumpcji informacji, infrastruktury i aplikacji.

Sprzedaż i marże w trzech głównych grupach biznesowych Lenovo w I kw. 2021 r.

Grupa biznesowaPrzychody w IV kw. 2020/2021 (mld dol.)Różnica rok do rokuMarża zysku przed opodatkowaniemRóżnica rok do roku
PCSD12,446%6,7%0,5pp
DCG1,632%-1,9%4,4pp
MBG1,5486%1,3%8,5pp
Źródło: Lenovo

Najlepszy kwartał w historii dla PC i tabletów

Miniony kwartał był dla działu PC and Smart Devices najlepszym czwartym kwartałem w historii. We wszystkich regionach odnotowano wysoki dwucyfrowy wzrost przychodów.

Osiągnięto 12,4 mld dol. przychodu, co oznacza wzrost o 46 proc. rok do roku i rentowność na rekordowo wysokim poziomie 6,7 proc.

Wzrost sprzedaży w grupie PCSD:
chromebooki (+369 proc. ilościowo)
tablety (+157 proc.)
cienkie i lekkie laptopy (+118,5 proc.)
gaming (+77 proc.).
stacje robocze (+24 proc.), monitory (+25 proc.).

Biznes infrastrukturalny większy o 32 proc.

Przychody Data Center Group (DCG) zwiększyły się o  32 proc., do 1,6 mld dol. Rentowność poprawiła się o 4,4 punktu rok do roku.

Grupa jak zwykle nie miała zysku, tym razem strata przed opodatkowaniem wyniosła -30 mln dol., czyli była mniejsza niż przed rokiem (-76 mln dol.).

Jak twierdzi Lenovo, największe w historii przychody w I kw. 2021 r. osiągnięto na serwerach, pamięciach masowych, infrastrukturze definiowanej programowo, oprogramowaniu, rozwiązaniach HPC i na sztucznej inteligencji (AI).

Szczególnym zainteresowaniem cieszył się segment tradycyjnej pamięci masowej, w którym odnotowano wzrost o 73 proc. rok do roku.

Także w segmencie edge dało się zauważyć silne oznaki przyszłego wzrostu.

Wzrost sprzedaży w grupie DCG:
storage (+73 proc.)
SDI (+18 proc.)
oprogramowanie (+17 proc.)
enterprise/SMB (+7 proc.).

As-a-service większy ponad dwukrotnie

Przychody z usług zarządzanych (DaaS, TruScale, czyli infrastruktura oferowana w modelu usługowym) wzrosły prawie dwukrotnie, a przychody z rozwiązań wzrosły o 65 proc. rok do roku.

W tym biznesie Lenovo zamierza wzmocnić kanał sprzedaży poprzez zintegrowaną platformę sprzedażową. Planuje poszerzenie bazy klientów CSP. Będzie też dążyć do poprawy rentowności, zwiększając sprzedaż pamięci masowej, SDI, oprogramowania i usługi.

Nadal zamierza również rozwijać biznes w modelu usługowym (TruScale).

Smartfony mają się najlepiej od czasu przejęcia Motoroli

Przychody działu Mobile Business Group (MBG) odnotowały wzrost o 86 proc. rok do roku, osiągając wartość 1,54 mld dol., w tym 21 mln dol. dochodu przed opodatkowaniem – rekordowy poziom od czasu przejęcia Motoroli.

60 mld dol. przychodów Lenovo w całym roku

Po raz pierwszy przychody grupy Lenovo w roku finansowym przekroczyły 60 mld dol., powiększając się o ponad 10 mld dol., czyli 20 proc., rok do roku w ciągu 12 miesięcy.

Transformacja w kierunku usług
Nadal trwa proces transformacji grupy w działalność opartą w znacznym stopniu na usługach. Przychody ze sprzedaży oprogramowania i usług rosły dwa razy szybciej niż całkowite przychody grupy Lenovo, o prawie 40 proc. rok do roku, osiągając rekordowy poziom 4,9 mld dol., co obecnie stanowi 8 proc. przychodów grupy.

Lenovo uważa, że perspektywy na resztę roku 2021 i rok obrotowy 2021/22 są pozytywne.

Trzy główne motory wzrostu rynku


Według firmy zmiany rynkowe napędzały trzy główne trendy.

  • modernizacja konsumpcji mediów i informacji – klienci spędzają więcej czasu, korzystając z urządzeń elektronicznych, więcej ich kupują i częściej je aktualizują.
  • modernizacja infrastruktury – klienci przechodzą z etapu kupowania produktów do obsługi centrów danych do zakupu kompletnych rozwiązań infrastrukturalnych.
  • modernizacja aplikacji – transformacja wspierana przez sztuczną inteligencję staje się rzeczywistością dzięki znacznie przyspieszonej cyfryzacji.

W nowym segmencie IDG, do którego należy od 1 kwietnia br. biznes komputerowy, Lenovo zamierza utrzymać wiodące pozycje na rynku PC i tabletów poprawiając doskonałość operacyjną.

Jako obszary wzrostu wskazuje systemy wbudowane, smart office, smart edge oraz AR/VR.

Reorganizacja w Lenovo

Zgodnie z zapowiedzią od 1 kwietnia 2021 r. Lenovo połączyło zespoły i zasoby związane z usługami oraz rozwiązaniami całej grupy w nową jednostkę Solutions & Services Group (SSG).

Ma on dodatkowo wzmocnić ofertę usług, zwiększyć sprzedaż oprogramowania, ulepszyć i rozszerzyć zakres usług zarządzanych.

Ma również opracować rozwiązania, które będzie można wdrażać w kluczowych branżach wertykalnych.

Trzy nowe grupy biznesowe Lenovo:

IDG (grupa inteligentnych urządzeń) – koncentruje się na różnych urządzeniach inteligentnych i IoT;

ISG (Infrastructure Solutions Group, przemianowana z DCG, Data Center Group) – oferta infrastruktury;

SSG (grupa rozwiązań i usług) – koncentruje się na inteligentnych branżach i usługach, które mają odgrywać istotną rolę w transformacji, ma zapewniać wzrost biznesu Lenovo w inteligentnych branżach, usługach dodanych, zarządzanych i ofercie „as-a-service”, w tym DaaS i Truscale.