Lenovo zwiększyło zysk o 31 proc.
Dzięki zapotrzebowaniu na komputery Lenovo przeżywa czas prosperity. Producent ocenia, że duży popyt na PC to trwałe zjawisko.
Lenovo skorzystało na trendzie pracy zdalnej. Dział DCG sygnalizuje znacznie większą sprzedaż do operatorów chmurowych, a w segmencie przedsiębiorstw – szczególnie infrastruktury definiowanej programowo.
Lenovo wykorzystało duże zapotrzebowanie na komputery w II kw. 2020 r. (I kw. finansowy roku 2020/2021). Zysk korporacji wzrósł o 31 proc. wobec ub.r., do 213 mln dol. Przed opodatkowaniem profit był większy o 38 proc. (332 mln dol.). Skala wzrostu zysku kilkukrotnie przekracza wzrost obrotów, które poprawiły się o 7 proc., do 13,3 mld dol.
„Lenovo wykorzystuje nowe możliwości związane z pracą i edukacją zdalną oraz przyspieszeniem cyfryzacji” — komentuje Yang Yuanqing, prezes i dyrektor generalny Lenovo.
Rekordowa rentowność biznesu PC
Zwłaszcza dział komputerowy (PCSD) miał bardzo dobry okres w związku z home offfice. Osiągnął dwucyfrowy wzrost przychodów w ujęciu rok do roku, do poziomu 10,6 mld dol. Zysk przed opodatkowaniem zwiększył się o 28 proc. (670 mln dol.), co przełożyło się na rekordową marżę na poziomie 6,3 proc. (+0,9 pkt proc.).
Dobry wynik działu PC to zasługa mocnego dwucyfrowego wzrostu sprzedaży sprzętu premium, takiego jak gamingowe modele (+78 proc. ilościowo) oraz cienkie i lekkie laptopy (+71 proc.). Znacznie większe zainteresowanie niż w ub.r. wzbudzały także tablety, monitory (+13 proc.) oraz chromebooki (+17 proc.).
Szczególnie duże zakupy PC w segmencie konsumenckim (+45 proc. wartościowo) poprawiły bilans producenta. Sprzęt Lenovo znalazł również internetowe kanały dotarcia do klientów (+53 proc. wzrost liczby transakcji). W regionie EMEA biznes komputerowy Lenovo osiągnął szczególnie znaczącą poprawę, o 30 proc. r/r.
Firma zwraca uwagę, że wynik na PC znacznie przekroczył prognozę coraz słabszego popytu na tym rynku. Co więcej z oceny firmy wynika, że komputery nie są tylko przebojem jednego sezonu, ale silny popyt utrzyma się w długim terminie.
Producent zapowiada koncentrację na innowacjach oraz segmentach o dużym wzroście, jak również wzmocnieniu łańcucha dostaw, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu. Zamierza także rozwijać platformę e-commerce.
Wyniki grupy PC (PCSD)
Przychody: 10,6 mld dol. (+10 proc.)
Zysk przed opodatkowaniem: 670 mln dol. (+28 proc.)
Marża zysku przed opodatkowaniem: 6,3 proc. (+0,9 pkt proc.)
DCG: ekspansja w edge computingu
Grupa infrastrukturalna (DCG) powróciła na ścieżkę dużego wzrostu – przychody zwiększyły się o niemal 19 proc., do 1,6 mld dol. Jak zwykle rentowność działu była pod kreską (-58 mln dol. straty), aczkolwiek poprawiła się o 0,2 pkt proc. (-3,6 proc. marży PTI). Firma wyjaśnia stratę wpływem Covid-19 i inwestycjami.
Dział Enterprise and SMB (poprzednio zwany działem rozwiązań niehiperskalowych) odnotował duże zapotrzebowanie klientów w takich obszarach jak infrastruktura definiowana programowo (+31 proc. pod względem przychodów) i usługi (+10 proc.) oraz wysokowydajne systemy obliczeniowe HPC (+21 proc.). W sumie sprzedaż działu była wyższa o 9 proc. r/r.
Producent zamierza rozwijać biznes rozwiązań brzegowych. Zakłada także wzrosty na storage’u wraz oprogramowaniem i usługami. Zapowiedziano również zarządzanie wydatkami i kosztami w celu poprawy rentowności DCG.
Jak można się było spodziewać, dział DCG odpowiedzialny za dostawy dla operatorów chmurowych (dawny hiperskalowy) był na rekordowym plusie (30 proc. r/r) w związku z zapotrzebowaniem na usługi cloud wskutek pandemii.
W tym biznesie Lenovo liczy, że hossa będzie trwać i usługodawcy chmurowi w dłuższym terminie będą nadal sporo kupować.
Wyniki grupy data center (DCG)
Przychody: 1,61 mld dol. (+19 proc. r/r)
Strata przed opodatkowaniem: -58 mln dol. (-11,5 proc.)
Marża zysku przed opodatkowaniem: -3,6 proc. (+0,2 pkt proc.).
Smartfony: II kw. br. lepszy niż I kw.
Grupa mobilna Lenovo (MBG) w czasach spadków na rynku smartfonów nie poprawiła wyniku rok do roku (-27 proc.), Lenovo podkreśla natomiast o 33 proc. większą sprzedaż wobec I kw. 2020 r. (do 1,1 mld dol.). W podobnej skali wynik kw./kw. poprawił się w Europie. MBG miała jednak stratę 50 mln dol.
Wyniki grupy mobilnej (MBG)
Przychody: 1,09 mld dol. (-27 proc. r/r)
Strata przed opodatkowaniem: -50 mln dol. (-110 proc.)
Marża zysku przed opodatkowaniem: -4,5 proc. (-4,8 pkt proc.).
Z kolei zafakturowane przychody z oprogramowania i usług wzrosły o 38 proc., do ponad 1 mld dol., zwłaszcza w segmencie IoT i inteligentnych rozwiązań branżowych (smart cities, telemedycyna).
Przychody z usług zarządzanych (w tym Device as a Service) zwiększyły się o 48 proc.
Mniejsze długi
Lenovo podaje również, że zredukowano zadłużenie netto w porównaniu z II kw. ub.r. o 837 mln dol., do poziomu 1,3 mld dol. Zwiększyła się natomiast wartość zapasów z 3,6 mld dol. do 5,1 mld dol. Wskaźnik rotacji spadł kwartał do kwartału z 53 do 45 dni.
Wyniki Lenovo w II kw. 2020 r. (I kw. finansowy 2020/2021)
(w milionach USD, poza wartościami w przeliczeniu na akcję)
I kw. 20/21 | I kw. 19/20 | Zmiana rok do roku | ||
Przychody | 13 348 | 12 512 | 7% | |
Zysk brutto | 2041 | 2048 | 0% | |
Marża zysku brutto | 15,3% | 16,4% | 1,1 pkt | |
Koszty operacyjne | (1605) | (1705) | (6)% | |
Stosunek kosztów do przychodów | 12,0% | 13,6% | 1,6 pkt | |
Zysk operacyjny | 436 | 343 | 27% | |
Inne koszty pozaoperacyjne netto | (104) | (103) | 1% | |
Dochód przed opodatkowaniem | 332 | 240 | 38% | |
Opodatkowanie | (85) | (48) | 77% | |
Zysk za okres | 247 | 192 | 29% | |
Udziały niedające kontroli | (34) | (30) | 14% | |
Zysk przypadający na akcjonariuszy | 213 | 162 | 31% | |
Zysk na akcję (dol/centy USA) Podstawowy Rozwodniony | 1,80 1,76 | 1,37 1,32 | 0,43 0,44 |
Podobne aktualności
Lenovo powróciło do wzrostu sprzedaży
Po 5 kwartałach spadków z rzędu (rok do roku), przychody Lenovo poszły w górę do ponad 15 mld dol.
Zadbaj o zdrowie, komfort pracownika i stwórz ergonomiczne stanowisko pracy z zestawem od Lenovo
Skorzystaj z promocji cenowej Lenovo na zestawy, które spełniają wymagania nowych przepisów BHP w zakresie stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe.