Lenovo w III kw. br. zwiększyło sprzedaż o 7 proc., do 14,5 mld dol. Marża brutto całej korporacji wyniosła 15,5 proc. i okazała się nieco niższa niż przed rokiem – o 0,6 pkt. Zysk netto zwiększył się natomiast o 53 proc., do 310 mln dol. Analitycy spodziewali się o blisko 90 mln dol. mniej.

Wynik przekroczył oczekiwania tak samo, jak utrzymujący się duży popyt na sprzęt komputerowy. Lenovo z udziałem niemal jedna czwarta w światowym rynku PC jest beneficjentem tego trendu. Co więcej, oczekuje, że dobra koniunktura dla sprzedawców PC nie skończy się w tym roku. I nie tylko na PC.

CEO Lenovo: PC i infrastruktura skazane na wzrost
„Ponieważ świat wciąż dostosowuje się do „nowej normalności” jesteśmy przekonani o długoterminowym potencjale wzrostu zarówno urządzeń, jak i infrastruktury chmury” – uważa Yuanqing Yang, prezes i dyrektor generalny Lenovo. Jednocześnie zapowiada przyspieszenie „transformacji opartej na usługach”.

6,3 proc. marży na PC

W największym w Lenovo biznesie komputerowym w III kw. br. obroty były wyższe o 8 proc. rok do roku, osiągając 11,5 mld dol. Co istotne, jeszcze bardziej niż sprzedaż poprawiła się rentowność – zysk przed opodatkowaniem wzrósł o 18 proc., osiągając nowy rekord – 723 mln dol., co oznacza marżę PTI na poziomie 6,3 proc. wobec 5,7 proc. przed rokiem.

Lenovo podtrzymuje przewidywanie, że w „nowej normalności” nastąpi przejście od jednego urządzenia na rodzinę, do jednego urządzenia na osobę.

Rosnące zyski Lenovo wyjaśnia koncentracją na segmentach premium.

Klienci kupowali dużo więcej niż w ub.r. cienkich i lekkich laptopów (+49 proc. ilościowo) oraz komputerów gamingowych (+58 proc.).

Według CEO problemem na rynku PC jest natomiast niedobór niektórych komponentów, jak wyświetlacze. Gdyby nie to, Lenovo mogłoby sprzedać jeszcze więcej sprzętu.

PC & Smart Device Business Group (PCSD) w III kw. 2020 r. vs. III kw. 2019 r.
Przychody: 11,46 mld dol. vs. 10,66 mld dol.
Zysk przed opodatkowaniem: 723 mln dol. vs. 612 mln dol.
Marża PTI: 6,3 proc. vs. 5,7 proc.

Chmura, SDI i storage nakręcają obroty

Grupa infrastrukturalna DCG również poprawiła bilans sprzedaży – o 11 proc., do 1,48 mld dol., głównie dzięki dużym zakupom największych operatorów chmurowych (+34 proc.).

Sprzedaż do przedsiębiorstw (duże i MŚP) była podobna jak przed rokiem (-2 proc. r/r), aczkolwiek, jak zapewniono, to i tak wynik lepszy niż średnia dla tego rynku. Ponadto dużo większe zapotrzebowanie widać obecnie na SDI (+22 proc.), storage’u (+15 proc.) oraz oprogramowaniu (+47 proc.) i usługach (+11 proc.) w segmencie DCG.

Rentowność DCG jak zwykle była na minusie, natomiast poprawiła się o 0,7 pkt. proc. r/r.

Lenovo komentuje, że u podstaw wyniku grupy centrów danych leżą inwestycje we własne projektowanie i produkcję.

Data Center Business Group (DCG) w III kw. 2020 r. vs. III kw. 2019 r.
Przychody: 1,478 mld dol. vs. 1,331 mld dol.
Zysk/strata przed opodatkowaniem: -47 mln dol. vs. -52 mln dol.
Marża PTI: -3,2 proc. vs. -3,9 proc.

Smartfony podniosły się z dołka

W segmencie mobilnym (MBG) po dołku na całym rynku smartfonów sprzedaż wzrosła o 39 proc. wobec słabego II kw. 2020 r., do 1,5 mld dol. W porównaniu rok do roku wynik był zbliżony (+0,6 proc.). Sporą poprawę osiągnięto w Europie.

Mobile Business Group (MBG) w III kw. 2020 r. vs. III kw. 2019 r.
Przychody: 1,519 mld dol. vs. 1,51 mld dol.
Zysk/strata przed opodatkowaniem: -22 mln dol. vs. 8 mln dol.
Marża PTI: -1,5 proc. vs. 0,5 proc.

Firma zwraca także uwagę, jak „odpaliły” przychody z rozwiązań i usług (+39 proc.), w tym oprogramowania i usług zarządzanych. W sumie ten segment wygenerował już ponad 1 mld dol. obrotów (1,2 mld dol.).

Lenovo oczekuje kontynuacji wzmożonych zakupów PC i infrastruktury chmurowej w tym roku finansowym (czyli do marca 2021 r.), ponieważ koronawirus zamknie ludzi w domach. Zdaniem firmy sprzedaż komputerów na całym światowym rynku powinna wzrosnąć o blisko 25 mln szt. wobec 2019 r., sięgając poziomu 300 mln szt. w całym 2020 r.