Spadek na rynku PC mocno zmniejszył przychody Lenovo w I kw. 2023 r. (IV kw. finansowy). Sprzedaż skurczyła się o 24 proc., do 12,6 mld dol. Zysk dla akcjonariuszy był niższy o 72 proc. r/r (114 mln dol.), na co wpłynął jednorazowy koszt restrukturyzacji w wysokości 249 mln dol. Ma ona przynieść firmie ok. 850 mln dol. rocznych oszczędności.

W grupie IDG, do której zaliczają się komputery, przychody w I kw. br. stopniały o 33 proc. r/r, do 9,8 mld dol. To efekt ograniczania nadmiernych zapasów w kanale sprzedaży, widocznego w minionym roku finansowym.

Sprzedaż (sell-in) została zakłócona przez czyszczenie zapasów w kanale. Niemniej jednak dane dotyczące sprzedaży do finalnych użytkowników (sell-out), sugerowały bardziej umiarkowany spadek popytu końcowego i jednocześnie większy wzrost udziału w rynku” – twierdzi producent, który zachował pozycję nr 1 na globalnym rynku PC.

Koniec redukcji zapasów PC jest bliski

Po roku niepewności w branży Lenovo dostrzega oznaki stabilizacji rynku. CEO Yanqing Yang przewiduje, że pod koniec tego kwartału lub na początku następnego „trawienie” zapasów dobiegnie końca.

Grupa spodziewa się, że w drugiej połowie 2023 r. cały rynek komputerów i urządzeń inteligentnych powróci do wzrostu (w ujęciu rok do roku), a rynek usług IT wznowi wysoki wzrost.

Według przewidywań w perspektywie średnio- i długoterminowej cyfrowa i inteligentna transformacja będzie nadal przyspieszać, co doprowadzi do dużego potencjału rozwoju infrastruktury chmurowej i obliczeniowej.

Rekord sprzedaży na infrastrukturze

Ponownie silnie zwiększyła się sprzedaż w grupie infrastrukturalnej ISG, tym razem o 57 proc. r/r, do 2,2 mld dol. Także w grupie rozwiązań i usług (SSG) był wyraźny wzrost, o 18 proc., do 1,6 mld dol.  

Przychody ze sprzedaży produktów innych niż PC osiągnęły w tym I kw. 2023 r. najwyższy jak dotąd udział 43 proc. w całej grupie, co oznacza wzrost o 12 pkt proc. r/r.

Miliardy inwestycji w „nowe IT”
Lenovo informuje, iż nadal inwestuje w badania i rozwój „nowego IT” (Client-Edge-Cloud-Network-Intelligence), aby budować swoje przyszłe kluczowe kompetencje. W minionym roku zwiększyło inwestycje w B&R o 6 proc., do 2,2 mld dol.

W całym roku finansowym 2022/2023, zakończonym 31 marca br., przychody Lenovo spadły o 14 proc., do 62 mld dol. a zysk netto dla akcjonariuszy o 13 proc., do 1,9 mld dol.

Przy czym przychody z działalności niezwiązanej z komputerami osiągnęły poziom prawie 40 proc., dzięki silnym wzrostom przychodów grupy rozwiązań i usług (SSG) oraz grupę rozwiązań infrastrukturalnych (ISG), które zwiększyły przychody 22 proc. (do 6,7 mld dol.) i 37 proc. (do 9,8 mld dol.).

Najważniejsze dane finansowe Lenovo za rok 2022/2023:

 Rok finansowy 2022/2023 mld USDRok finansowy 2021/2022 mld USDZmiana   
Przychody grupy61,94771,618(14%) 
Dochód przed opodatkowaniem2,1362,768(23%) 
Zysk netto (przypadający na akcjonariuszy)1,6082,030(21%) 
Zysk netto (przypadający na akcjonariuszy – non-HKFRS)1,8782,164(13%) 
 
Podstawowy zysk na akcję (centy amerykańskie)13.5017.45(3.95) 

Urządzenia premium w centrum uwagi

Grupa IDG przy sprzedaży 49,3 mld dol. w całym roku miała marżę operacyjną na poziomie 7,3 proc.  (rok wcześniej 7,6 proc.). Udział przychodów z komputerów premium wzrósł do prawie 30 proc. Dział smartfonów okazał się rentowny trzeci rok z rzędu i zwiększył obroty z urządzeń premium na większości rynków.

IDG będzie koncentrować się na innowacjach w ofercie premium i rozwiązaniach do pracy hybrydowej. Chce również rozbudowywać biznes inny niż PC (jak IoT, smart spaces). Skupi się ponadto na zarządzaniu wydatkami i ulepszaniu procesów operacyjnych.

Inwestycje w AI na brzegu i w chmurze hybrydowej

W grupie ISG zysk operacyjny był rekordowy i wyniósł 98 mln dol. (przy sprzedaży 9,8 mld dol.), co oznacza skromne 1 proc. marży. Przychody z serwerów wzrosły o prawie 30 proc. r/r, czyniąc Lenovo trzecim największym dostawcą serwerów na świecie. Storage trzykrotnie przewyższył wynik z poprzedniego roku finansowego. Przychody z oprogramowania wzrosły o 25 proc.   

Grupa nadal zamierza inwestować w innowacje oparte na sztucznej inteligencji, takie jak przetwarzanie brzegowe oparte na AI i chmurę hybrydową.

Więcej usług i as-a-service

Solutions and Services Group (SSG) wypracowała najwyższą marżę operacyjną 21 proc., przy przychodach 6,7 mld dol., większych o 22 proc. wobec poprzedniego roku.

Wysoki dwucyfrowy wzrost osiągnięto we wszystkich segmentach, przy czym przychody z rozwiązań i usług niezwiązanych ze sprzętem (zarządzane, projektowe i rozwiązań)  to ponad połowa obrotów grupy.  

Lenovo zamierza poszerzyć usługi wsparcia i rozbudować usługi zarządzane oraz as-a-service, w tym portfolio rozwiązań chmury hybrydowej TruScale.

Przewiduje się, że wydatki na rozwiązania i usługi pozostaną wysokie, w szczególności w edukacji, handlu detalicznym, inteligentnych miastach i produkcji.