W III kw. 2021 r. (II kw. finansowy 21/22) Lenovo ponownie mogło ogłosić rekordowe wyniki. Sprzedaż wzrosła o 23 proc. r/r, do 17,9 mld dol.

Zysk netto poprawił się o 65 proc., do 512 mln dol. Tak wysokiego wyniku nie było jeszcze w historii firmy.

Cel: podwoić marżę netto

CEO Lenovo, Yuanqing Yang, komentuje, że nowa architektura IT „client-edge-cloud-network-intelligence” zdobywa coraz szersze uznanie w branży, a proces jej wdrażania nabiera tempa. W jego ocenie koncern jest na dobrej drodze, by w ciągu 3 lat podwoić marżę netto (w III kw. br. urosła o 0,7 pkt proc. r/r).

Jak Lenovo radzi sobie z niedostatkiem czipów
Firma twierdzi, że przebiła wyniki całego rynku zabezpieczając dostępność komponentów lepiej niż konkurenci. Według CEO Lenovo efektywny okazał się model hybrydowego łańcucha dostaw, który łączy podzespoły od zewnętrznych dostawców, jak i wytwarzane przez Lenovo. Tym niemniej, jak przyznaje producent, niedostateczna podaż czipów nadal powoduje opóźnienia w realizacji zamówień na komputery, smartfony i serwery.

Nadchodzą duże inwestycje w B&R

Rosnące zyski powinny wspomóc dalszy rozwój. CEO zapowiedział solidny wzrost inwestycji – wydatki na badania i rozwój mają podwoić się w okresie 3 lat (w III kw. br. były wyższe o 60 proc. r/r).

 III kw. 2021 r. (mln dol.)III kw. 2020 r. (mln dol.)Zmiana r/r
Przychód grupy17 86914 51923%
Zysk przed opodatkowaniem75247058%
Zysk netto dla akcjonariuszy51223065%
Zysk na akcję (w centach amerykańskich)4,422,591,83
Źródło: Lenovo

Koncentracja na wysokomarżowych segmentach
Lenovo zapowiada koncentrację na wysokomarżowych biznesach i segmentach. Zamierza również podnieść rentowność dzięki wewnętrznej cyfrowej transformacji.

W grupie IDG (m.in. komputery, tablety smartfony) Lenovo zamierza inwestować zwłaszcza w segment premium oraz rozbudować biznes inny niż PC.

Dla ISG (biznes infrastrukturalny) strategia zakłada rozwój możliwości rentownego wzrostu przy przejściu od infrastruktury serwerowej do dostawcy full stack (sprzęt, oprogramowanie, usługi) oraz przy przejściu od on-premise do dostawcy hybrydowych rozwiązań.

W segmencie SSG (usługi i rozwiązania) strategiczne cele to wzrost w trzech wysokomarżowych segmentach: usługi wsparcia, usługi zarządzane, usługi i rozwiązania projektowe.

Czipów będzie brakować także w 2022 r.
CEO Lenovo Yuanqing Yang stwierdził dla Reutersa, że jego zdaniem niedobór czipów utrzyma się co najmniej do I poł. 2022 r.

Wyniki głównych grup biznesowych Lenovo

Grupa urządzeń Inteligentnych (Intelligent Devices Group, IDG), m.in. komputery, tablety, smartfony. Będą inwestycje w segment premium

Wyniki w III kwartale:

  • Wzrost przychodów o 21 proc. r/r, do 15,3 mld dol., a rentowności o 34 proc. do 1,2 mld dol. (7,6 proc. marży operacyjnej wobec 6,8 proc. przed rokiem).
  • Przychody ze sprzedaży komputerów konsumenckich wzrosły o 29 proc., a modeli dla MŚP o 48 proc. Widać natomiast niższe zapotrzebowanie w edukacji.
  • Ponad dwukrotny wzrost sprzedaży na wysokomarżowych modelach – Yoga i stacji roboczych premium.
  • Smartfony zaliczyły najlepszy kwartał w historii: zysk osiągnął rekordowy poziom 89 mln dol. (4,6 proc. marży operacyjnej wobec 2,1 proc. przed rokiem), a przychody wzrosły o 27 proc. r/r (1,9 mld dol.), osiągając najwyższe wartości od prawie 4 lat.
  • Przychody ze sprzedaży tabletów wzrosły o 20 proc. r/r, a akcesoriów o 31 proc.

Możliwości:

  • Popyt na komputery i inne urządzenia z oferty grupy utrzymuje się na wysokim poziomie. Firma odnotowuje ogólne ożywienie popytu produkty konsumenckie, który według raportów rynkowych wzrósł w III kw. br. o 18 proc. (z wyłączeniem chromebooków).
  • Lenovo liczy na dalszy wzrost związany z wprowadzeniem Windows 11.
  • Producent przewiduje, że popyt na komputery wyniesie globalnie 340-355 mln szt. rocznie w ciągu najbliższych kilku lat.
  • Globalny rynek smartfonów zdaniem Lenovo nadal stwarza ogromne możliwości rozwoju.
  • Segment internetu rzeczy powinien osiągnąć wskaźnik wzrostu średnio 11 proc. rocznie do 2025 r.

Plany na przyszłość:

  • Dalsze inwestycje w segmenty premium.
  • Rozszerzenie asortymentu innego niż PC (smartfony, tablety, urządzenia do wirtualnych spotkań, systemy wbudowane).

Grupa rozwiązań Infrastrukturalnych (Infrastructure Solutions Group, ISG). Cel: Lenovo chce być największym światowym dostawcą infrastruktury

Wyniki w III kwartale:

  • Najwyższa sprzedaż w historii: 1,97 mld dol. (+34 proc.).
  • Grupa ponownie zanotowała stratę w wyniku operacyjnym (-6 mln dol., -0,3 proc. marży), tym niemniej rentowność wzrosła o 24 mln dol. r/r.
  • Najbardziej wzrósł przychód z usług w chmurze – o 52 proc. r/r, podczas gdy w segmencie MŚP i enterprise łącznie był sporo niższy (+20 proc. r/r).
  • Przychody z usług przechowywania danych wzrosły o ponad 50 proc. rok do roku, spory wzrost nastąpił także w HPC.

Możliwości:

Zdaniem firmy możliwości rosną wraz z modernizacją infrastruktury ICT. Oczekuje się, że do 2025 r. wartość tego rynku osiągnie 250 mld dol., czyli doścignie on rynek PC.

Plany na przyszłość:

  • Wzrost inwestycji w szybko rozwijające się segmenty, takie jak przetwarzanie brzegowe, rozwiązania w chmurze hybrydowej oraz konwergencja chmury i sieci 5G.
  • Budowa własnych zdolności projektowych i produkcyjnych.
  • Lenovo zamierza zostać się największym globalnym dostawcą rozwiązań infrastruktury ICT.

Grupa rozwiązań i usług (Solutions and Services Group, SSG) stawia na silny rozwój oferty as-a-service

Wyniki w III kwartale:

  • Wzrost przychodów o 30 proc., do 1,36 mld dol. przy marży operacyjnej prawie 21 proc.
  • Poprawa wskaźników penetracji usług wsparcia klientów korzystających z PC i dostawców infrastruktury. Przychody z usług zarządzanych wzrosły o prawie 90 proc. r/r, a z usług i rozwiązań projektowych o blisko 22 proc.

Możliwości:

W miarę jak architektura staje się coraz bardziej złożona, klienci oczekują coraz bardziej zaawansowanych usług IT – uważa Lenovo. Przewiduje się, że wartość rynku do 2025 r. wyniesie ponad 1 bln dol., a sektora device-as-a-service 67 mld dol.

Lenovo zapowiedziało rozbudowę modelu biznesowego opartego na konsumpcji poprzez wprowadzenie TruScale – oferty łączącej wszystkie produkty firmy w modelu usługowym.

Plany na przyszłość:

  • Integracja wewnętrznego pionu IT firmy z SSG ma poprawić zdolności tej grupy w zakresie B&R.
  • Nowe platformy, narzędzia i rozwiązania poszerzające ofertę TruScale.
  • Strategia usług wsparcia, wraz z ożywieniem w segmencie komercyjnym, będzie koncentrować się na zwiększeniu wskaźników penetracji.

Do 2025 r. 100 proc. komputerów z recyclingu

Lenovo zobowiązało się do wyeliminowania ze swojego łańcucha dostaw do roku obrotowego 2025/26 miliona ton gazów cieplarnianych.

Deklaruje, że do 2025 r. 100 proc. komputerów będzie produkować z materiałów pochodzących z recyklingu.

Firma zapowiada również, że w 2025 r. kobiety będą zajmowały 27 proc. stanowisk kierowniczych o zasięgu globalnym, w porównaniu z 21 proc. w 2020 r.