Lenovo w IV kw. 2022 r. odczuło globalny spadek popytu na komputery. Sprzedaż firmy stopniała o 24 proc. r/r, do 15,3 mld dol. To mniej niż oczekiwali analitycy ankietowani przez Refinitiv (16,4 mld dol.). Zysk netto skurczył się o 32 proc. r/r, do 437 mln dol.

Wybrane dane finansowe Lenovo za IV kw. 2022 r. (III kw. finansowy roku 2022/23)

Lenovo: dołek nie potrwa długo

Producent ocenia natomiast, że dołek jest krótkotrwały, ponieważ trendy cyfryzacji nadal przyspieszają. Spodziewa się, że wydatki na IT powrócą do umiarkowanego wzrostu w średnim terminie.

Lenovo zaznacza, że realny popyt na komputery jest znacznie wyższy, niż dane o dostawach, ponieważ obecnie kanał sprzedaży zbywa nadmierne zapasy. Grupa spodziewa się, że wzrost na PC (w ujęciu r/r) powróci już w drugiej połowie 2023 r., a popyt użytkowników końcowych przekroczy poziom sprzed pandemii.

Dzisiejsze solidne wyniki pokazują, że nasza strategia transformacji oparta na usługach opłaca się” – komentuje CEO Lenovo. Yuanqing Yang i wskazuje na postępującą dywersyfikację biznesu firmy. Działalność nie związana z PC stanowi już ponad 40 proc. przychodów grupy.

Wydatki operacyjne ścięto o 23 proc.

Producent podtrzymuje cel podwojenia rentowności w średnim okresie. Wskazuje na inwestycje w wysokomarżowe obszary wzrostu i zmniejszanie kosztów operacyjnych. Inwestycje Lenovo w R&D w IV kw. 2022 r. były wyższe o 5 proc. r/r (579 mln dol., 3,8 proc. przychodów), a wydatki operacyjne ścięto o 23 proc. r/r.

IDG: sprzedaż w dół o 34 proc.

Grupa IDG, obejmująca m.in. komputery, tablety, monitory i smartfony, odnotowała spadek sprzedaży o 34 proc., do 11,6 mld dol. Marża operacyjna zmniejszyła się z 7,7 proc. do 7,3 proc., przy zysku 848 mln dol. (-37 proc. r/r).

Biznes smartfonów odnotował zysk 11 kwartał z rzędu, a w tabletach modele premium osiągnęły już jedną trzecią przychodów.

W biznesie IDG Lenovo nadal zamierza inwestować w innowacje i segment premium, oraz poszerzać działalność poza PC (jak IoT, rozwiązania do komunikacji).

Serwery 35 proc. na plusie, storage 345 proc.

Przychody grupy infrastrukturalnej (ISG) wystrzeliły o 48 proc. r/r, do historycznego maksimum 2,9 mld dol. Marża operacyjna wyniosła 1,5 proc. – najmniej wśród głównych biznesów Lenovo, z tym że zysk operacyjny wzrósł ponad dwukrotnie, do najwyższego jak dotąd poziomu 43 mln dol.

Przychody z serwerów poprawiły się o 35 proc., dzięki czemu Lenovo jest już trzecią największą firmą serwerową na świecie. Przychody ze storage’u urosły ponad czterokrotnie (+345 proc.), a oprogramowanie dla biznesu o 52 proc. – oba segmenty osiągnęły najwyższe jak dotąd poziomy.

Usługi zarządzane: wzrost o prawie 100 proc.

Przychody SSG (Solutions and Services Group) poprawiły się o 23 proc. r/r, do 1,8 mld dol., z marżą operacyjną 20,2 proc. Zysk był wyższy o 12 proc. r/r (370 mln dol.).

Jak zapewnia producent, wszystkie segmenty po raz kolejny zapewniły wysoką rentowność i silny wzrost obrotów.

Przychody z rozwiązań i usług nie skoncentrowanych na sprzęcie osiągnęły rekordowy udział 53 proc. Usługi zarządzane prawie podwoiły się rok do roku (+97 proc.), głównie dzięki XaaS (everything-as-a-service) Truscale.