Długi okres wzrostu na europejskim rynku PC został przerwany. W I kw. 2022 r. dostawy komputerów w Europie Zachodniej były niższe o 3 proc. w porównaniu z I kw. 2021 r., sięgając 15,8 mln szt. – według Canalys.

Powodem dołka są tak jak dotychczas problemy z dostępnością i transportem (zwłaszcza z powodu lockdownu w Chinach), ale też zagrożenie recesją i wojna na Ukrainie.

Rynek PC na zachodzie Europy od IV kw. 2019 r. do I kw. 2022 r.

60 proc. PC kupuje biznes

Jak jednak zauważają analitycy, wolemeny wciąż przekraczają poziomy sprzed pandemii, co ich zdaniem pokazuje siłę odbicia na rynku PC w minionych latach.

Ponadto spory popyt widać w segmencie komercyjnym. Według danych Canalysa prawie 60 proc. urządzeń dostarczonych na rynek zachodnioeuropejski w I kw. br. było przeznaczonych do użytku w biznesie.

„Dłuższe czasy realizacji i rosnące koszty komponentów zmuszają firmy do odpowiedniego planowania i budżetowania, w celu zabezpieczenia urządzeń do biur i pracowników hybrydowych” – komentuje analityk ds. badań Trang Pham.

Lenovo i HP – spadki 2 i 4 proc.

Lenovo pozostał największym dostawcą, sprzedając 4,1 mln komputerów w Europie Zachodniej w I kw. 2022 r. (26 proc. udziału). HP uplasowało się zaraz za liderem (3,9 mln szt. z 25-proc. udziałem).

Obie marki odnotowały niewielkie spadki w ujęciu rok do roku, ale według analityków pozostają silne.

Europa pozostanie kluczowa dla Lenovo

Dla Lenovo EMEA jest drugim po Chinach najszybciej rosnącym regionem pod względem przychodów i prawdopodobnie pozostanie kluczowym rynkiem.

HP zwiększył sprzedaż o wysokiej wartości

HP, pomimo spadającego popytu na chromebooki, zdołał zwiększyć sprzedaż komputerów o wysokiej wartości, takich jak modele gamingowe, premium i stacje robocze.

W pierwszej piątce na plus wyszedł tylko Apple w I kw. br., sprzedając o 15 proc. więcej urządzeń Mac.

„Popyt na tablety osiągnął szczyt”

Rynek tabletów w Europie Zachodniej w I kw. 2022 r. odnotował trzeci kwartał spadku z rzędu. Tym razem o 22 proc. r/r, do 6,5 mln szt.

Popyt na tablety osiągnął szczyt na kluczowych rynkach” – ocenia Trang Pham. – „Penetracja w segmencie konsumenckim wzrosła podczas pandemii i jest bliska nasycenia”.

Najwięksi producenci na zachodnioeuropejskim rynku tabletów w I kw. 2022 r.

Jak komentuje, przewidywany spadek popytu spowodował, że prawie wszyscy producenci doświadczyli gwałtownych spadków dostaw, w tym Apple, który przewyższał rynek w ostatnich kwartałach. Koncern wyjaśnia to ograniczeniami podaży, a nie na niskim popytem na iPady.

Inflacja i widmo recesji popsują humory konsumentom

Przewidywania na najbliższe kwartały są ostrożne. Zdaniem analityka przy obecnych perspektywach gospodarczych na 2022 r. można oczekiwać, że wydatki konsumenckie osłabną, ponieważ zmniejsza się siła nabywcza pieniądza.

Tym samym mimo iż PC udowodniły swoją wartość i okazały się niezbędne w ciągu ostatnich dwóch lat, konsumenci będą opóźniać zakupy, sięgając do portfela wówczas, gdy nowy sprzęt okaże się konieczny.

Pozytywny trend jest jednak taki, że wznowienie działalności w biznesie utrzyma w długim terminie popyt na komputery – według analizy Canalysa.