Wyniki badania KPMG wskazują, że obecnie z AI korzysta 15 proc. firm, a plany jej wdrożenia zadeklarowało 13 proc. pozostałych przedsiębiorstw. Wśród respondentów badania, którzy wdrożyli już sztuczną inteligencję, połowa wykorzystuje AI do wspomagania działań marketingowych. 46 proc. deklaruje, że używa sztucznej inteligencji w obszarze produkcji, a 42 proc. korzysta z niej także w bardzo problematycznym w ostatnich latach procesie kontrolowania łańcucha dostaw. Zaledwie 23 proc. firm wykorzystuje AI przy zarządzaniu ceną i promocjami, chociaż zwrot z inwestycji w AI w tym obszarze jest największy i najszybszy. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji najczęściej wykorzystywane są w sektorze technologii informacyjnych, mediów i komunikacji (25 proc.) oraz life sciences (21 proc.). Organizacje, które wdrożyły narzędzia oparte na AI w zdecydowanej większości (62 proc. wskazań) nie monitorują efektywności jej wdrożenia, jednak spośród tych, które takie wskaźniki posiadają wszystkie deklarują, że prowadzone działania są skuteczne.

Jedynie 15 proc. ankietowanych organizacji potwierdziło inwestycje w AI, podczas gdy średnia globalna wypada w okolicach 35-37 proc., co pokazuje skalę niewykorzystanego jeszcze potencjału. Nie jesteśmy natomiast odosobnieni w braku mierzenia korzyści uzyskanych dzięki AI. 62 proc. organizacji potwierdziło brak pomiaru efektywności wdrożonych rozwiązań (vs 68 proc. średnia globalna). Jest to obecnie największe światowe wyzwanie w adaptacji AI. Obecnie wiodącymi obszarami biznesowymi w adopcji AI są marketing i produkcja. Niemniej jednak w najbliższych latach możemy się spodziewać znacznego przyspieszenia wykorzystania AI w obszarze obsługi klienta oraz pracownika. Wiąże się to z ogromną popularyzacją wielozadaniowych modeli językowych (np. ChatGPT). Ich wszechstronność oraz łatwość użytkowania otwiera nowe możliwości, które do niedawna wiązały się z dużymi wyzwaniami po stronie jakości i trudności wdrożenia – mówi Łukasz Dylewski, Dyrektor, Data Science & AI Leader w KPMG w Polsce.

Dane pochodzą z raportu KPMG w Polsce, pt. „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”. Powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Norstat metodą CATI (Computer-Assisted Telephone Interviewing) w lutym 2023 roku. Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją.

Implementacja technologii

Oprócz danych dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach, w raport przedstawia dane odnośnie do implementacji technologii, w tym chmurowych. Firmy w Polsce w swojej codziennej pracy najczęściej decydują się na wykorzystanie rozwiązań mobilnych – wdrożono je już w 73 proc. ankietowanych przedsiębiorstw, a 23 proc. respondentów deklaruje, że wprowadzi je w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Drugą najpopularniejszą technologią jest wspomagany komputerowo proces decyzyjny, stosowany w 70 proc. firm. Jednocześnie jest to narzędzie ze zdecydowanie największym potencjałem – aż 35 proc. ankietowanych przyznaje, że ich firma planuje wdrożyć je w ciągu następnego roku. Do topowych na polskim rynku technologii można zaliczyć również rozwiązania oparte na automatyzacji i robotyzacji (wdrożone w 58 proc. firm i planowane w 14 proc. pozostałych) oraz komunikację między maszynami (wdrożoną w 39 proc. firm i planowaną w 17% pozostałych).

Technologią przodującą w polskich firmach są również rozwiązania chmurowe, których wykorzystanie deklaruje 68 proc. respondentów badania KPMG w Polsce. Metawersum, przetwarzanie brzegowe czy blockchain są na polskim rynku technologiami stosunkowo nowymi i nieznanymi jeszcze przedsiębiorcom. Ich działanie i wpływ na rozwój konkurencyjności na rynku nie są jeszcze dobrze rozumiane przez biznes. Na początku 2023 roku najrzadziej wykorzystywaną w firmach respondentów technologią był metawersum, który wdrożono w 7 proc. przedsiębiorstw, a jedynie 1 proc. pozostałych firm zadeklarował plany wprowadzenia tego narzędzia w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Przetwarzanie brzegowe i blockchain wdrożono odpowiednio w 13 proc. i 11 proc. badanych przedsiębiorstw, a wśród pozostałych firm 3 proc. oraz 5 proc. planuje zacząć ich używać w ciągu najbliższego roku.

Rozwiązania mobilne najczęściej wdrażają firmy z sektora technologii informacyjnych, mediów i komunikacji (90 proc.) oraz sektora finansowego (85 proc.). Sektor finansowy przoduje również we wdrożeniach procesów opartych na automatyzacji i robotyzacji (63 proc.), komunikacji między maszynami (63 proc. wdrożeń) oraz internetu rzeczy (53 proc.).