KPMG: sztuczna inteligencja w polskich firmach
Wykorzystywana jest najczęściej w marketingu, produkcji i planowaniu łańcucha dostaw. Dane raportu KPMG mówią także o implementacji technologii chmurowych oraz systemu CRM i ERP w polskich firmach.
15 proc. ankietowanych organizacji potwierdziło inwestycje w AI, podczas gdy średnia globalna wypada w okolicach 35-37 proc.
Wyniki badania KPMG wskazują, że obecnie z AI korzysta 15 proc. firm, a plany jej wdrożenia zadeklarowało 13 proc. pozostałych przedsiębiorstw. Wśród respondentów badania, którzy wdrożyli już sztuczną inteligencję, połowa wykorzystuje AI do wspomagania działań marketingowych. 46 proc. deklaruje, że używa sztucznej inteligencji w obszarze produkcji, a 42 proc. korzysta z niej także w bardzo problematycznym w ostatnich latach procesie kontrolowania łańcucha dostaw. Zaledwie 23 proc. firm wykorzystuje AI przy zarządzaniu ceną i promocjami, chociaż zwrot z inwestycji w AI w tym obszarze jest największy i najszybszy. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji najczęściej wykorzystywane są w sektorze technologii informacyjnych, mediów i komunikacji (25 proc.) oraz life sciences (21 proc.). Organizacje, które wdrożyły narzędzia oparte na AI w zdecydowanej większości (62 proc. wskazań) nie monitorują efektywności jej wdrożenia, jednak spośród tych, które takie wskaźniki posiadają wszystkie deklarują, że prowadzone działania są skuteczne.
– Jedynie 15 proc. ankietowanych organizacji potwierdziło inwestycje w AI, podczas gdy średnia globalna wypada w okolicach 35-37 proc., co pokazuje skalę niewykorzystanego jeszcze potencjału. Nie jesteśmy natomiast odosobnieni w braku mierzenia korzyści uzyskanych dzięki AI. 62 proc. organizacji potwierdziło brak pomiaru efektywności wdrożonych rozwiązań (vs 68 proc. średnia globalna). Jest to obecnie największe światowe wyzwanie w adaptacji AI. Obecnie wiodącymi obszarami biznesowymi w adopcji AI są marketing i produkcja. Niemniej jednak w najbliższych latach możemy się spodziewać znacznego przyspieszenia wykorzystania AI w obszarze obsługi klienta oraz pracownika. Wiąże się to z ogromną popularyzacją wielozadaniowych modeli językowych (np. ChatGPT). Ich wszechstronność oraz łatwość użytkowania otwiera nowe możliwości, które do niedawna wiązały się z dużymi wyzwaniami po stronie jakości i trudności wdrożenia – mówi Łukasz Dylewski, Dyrektor, Data Science & AI Leader w KPMG w Polsce.
Dane pochodzą z raportu KPMG w Polsce, pt. „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”. Powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę Norstat metodą CATI (Computer-Assisted Telephone Interviewing) w lutym 2023 roku. Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją.
Implementacja technologii
Oprócz danych dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach, w raport przedstawia dane odnośnie do implementacji technologii, w tym chmurowych. Firmy w Polsce w swojej codziennej pracy najczęściej decydują się na wykorzystanie rozwiązań mobilnych – wdrożono je już w 73 proc. ankietowanych przedsiębiorstw, a 23 proc. respondentów deklaruje, że wprowadzi je w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Drugą najpopularniejszą technologią jest wspomagany komputerowo proces decyzyjny, stosowany w 70 proc. firm. Jednocześnie jest to narzędzie ze zdecydowanie największym potencjałem – aż 35 proc. ankietowanych przyznaje, że ich firma planuje wdrożyć je w ciągu następnego roku. Do topowych na polskim rynku technologii można zaliczyć również rozwiązania oparte na automatyzacji i robotyzacji (wdrożone w 58 proc. firm i planowane w 14 proc. pozostałych) oraz komunikację między maszynami (wdrożoną w 39 proc. firm i planowaną w 17% pozostałych).
Technologią przodującą w polskich firmach są również rozwiązania chmurowe, których wykorzystanie deklaruje 68 proc. respondentów badania KPMG w Polsce. Metawersum, przetwarzanie brzegowe czy blockchain są na polskim rynku technologiami stosunkowo nowymi i nieznanymi jeszcze przedsiębiorcom. Ich działanie i wpływ na rozwój konkurencyjności na rynku nie są jeszcze dobrze rozumiane przez biznes. Na początku 2023 roku najrzadziej wykorzystywaną w firmach respondentów technologią był metawersum, który wdrożono w 7 proc. przedsiębiorstw, a jedynie 1 proc. pozostałych firm zadeklarował plany wprowadzenia tego narzędzia w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Przetwarzanie brzegowe i blockchain wdrożono odpowiednio w 13 proc. i 11 proc. badanych przedsiębiorstw, a wśród pozostałych firm 3 proc. oraz 5 proc. planuje zacząć ich używać w ciągu najbliższego roku.
Rozwiązania mobilne najczęściej wdrażają firmy z sektora technologii informacyjnych, mediów i komunikacji (90 proc.) oraz sektora finansowego (85 proc.). Sektor finansowy przoduje również we wdrożeniach procesów opartych na automatyzacji i robotyzacji (63 proc.), komunikacji między maszynami (63 proc. wdrożeń) oraz internetu rzeczy (53 proc.).
Podobne aktualności
Wydatki firm na generatywną AI wzrosną o 50 proc. w 2025 r.
„Przedsiębiorstwa chcą znaczących, dużych wygranych od generatywnej AI, a nie licznych drobnych zwycięstw" - twierdzi analityk.
80 proc. inżynierów oprogramowania musi podnieść kwalifikacje z powodu AI
"Tworzenie oprogramowania z obsługą AI będzie wymagało nowego rodzaju profesjonalisty, inżyniera AI” - twierdzą analitycy.
Specjaliści IT chcą wypracowania zasad korzystania z AI
59 proc. specjalistów IT przyznaje, że rozwój AI niepokoi ich w kontekście bezpieczeństwa zatrudnienia.