Koszty i ryzyko prawne hamują wdrożenia AI w Polsce
7 na 10 polskich szefów chce AI, jednak napotykają bariery.
Nadzieje są wielkie – ponad 70 proc. pytanych przedsiębiorców liczy na rozwój biznesu dzięki sztucznej inteligencji.
Znaczna część (39 proc.) organizacji w Polsce już korzysta z rozwiązań opartych na generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak np. ChatGPT, a kolejne 21 proc. planuje wprowadzić zmiany w najbliższych 12 miesiącach – według badania ManpowerGroup.
Technologiczną rewolucję w ciągu 3 lat zapowiada 17 proc. ankietowanych polskich przedsiębiorstw. Jedynie 15 proc. nie bierze pod uwagę wprowadzenia elementów AI w codziennej pracy, a 5 proc. odrzuciło tego typu innowacje.
Co najbardziej przeszkadza
Pracodawcy, którzy chcą wdrożyć najnowsze technologie najczęściej spotykają bariery takie jak: konieczność poniesienia wysokich kosztów inwestycji (36 proc.),
obawy dotyczące prywatności i regulacji prawnych (32 proc.),
brak umiejętności pracowników, by skutecznie wykorzystywać sztuczną inteligencję (30 proc.),
sprzeciw zatrudnionych wobec nowości (27 proc.),
brak odpowiednich platform lub narzędzi AI (22 proc.),
problem ze zdefiniowaniem obszarów, w których przedsiębiorcy mogliby z powodzeniem korzystać ze sztucznej inteligencji (22 proc.).
Szefowie pragną AI
Optymizm wobec wykorzystania AI w miejscu pracy deklarują przedstawiciele wyższej kadry menedżerskiej (68 proc. jest pozytywnie nastawiona do tego typu zmian) i średniej, gdzie co 6 pracownik chętnie wdroży w swoje działania elementy AI. Szefowie widzą w sztucznej inteligencji szansę na usprawnienie procesów i poprawę wyników firmy.
Po co firmom sztuczna inteligencja
Według raportu, pracodawcy uważają, że zastosowanie zaawansowanych technologii będzie miało pozytywny wpływ na ich organizację. Największy progres przewidywany jest w obszarze szeroko pojętego rozwoju biznesu – wskazuje na to 73 proc. organizacji. Pozytywny wpływ wdrożenia AI przewidywany jest także przy działaniach związanych z obowiązkowymi szkoleniami pracowników (69 proc.), reskillingiem i upskillingiem (68 proc.), oraz w procesie onboardingu (65 proc.).
„Postęp technologiczny jest nieunikniony. Firmy będą dążyły do tego, aby włączyć choć elementy sztucznej inteligencji do codziennych zadań nawet na najniższych szczeblach organizacji. Przykład idący z góry i szkolenia mogą przyczynić się do stopniowego oswajania pracowników z nowymi technologiami” – uważa ekspertka Manpower, Marta Szymańska.
————————————————————
Dane zawiera raport ManpowerGroup „Rynek pracy w erze AI”.
Podobne aktualności
AI może pozbawić pracy nawet 5,5 mln Polaków
Tylko 3 proc. twierdzi, że obawia się utraty posady z powodu sztucznej inteligencji.