Koszty i brak czasu hamują rozwój m-commerce
W opinii 46 proc. właścicieli i menadżerów sklepów internetowych, strony i aplikacje mobilne są za drogie. Problemem jest również duża ilość czasu potrzebnego na ich wdrożenie. Jednak połowa badanych dostosuje wkrótce swój biznes do klientów ze smartfonami, a jedna czwarta e-sklepów już to zrobiła.
Według badania „M-commerce w praktyce 2014” ciągu ostatniego roku o 4,5 proc. zmniejszył się odsetek respondentów, którzy uważają, że strony mobilne lub aplikacje są dla nich za drogie (do 45,5 proc.). Na dużą ilość czasu potrzebnego na wdrożenie rozwiązań mobilnych podobnie jak rok temu zwraca uwagę 40 proc. właścicieli e-sklepów. Kolejnym wymienianym problemem jest duży nakłady pracy, konieczny do zaprojektowania i stworzenia mobilnej wersji sklepu lub aplikacji sprzedażowej. – Część przedsiębiorców nadal uważa, że rozwiązania mobilne mają marginalne znaczenie – mówi Piotr Krawiec, prezes mGenerator.pl. – Takie założenie świadczy o nieznajomości potrzeb rynku. Liczba użytkowników mobilnych stale rośnie – obecnie 44 proc. Polaków posiada smartfony. Urządzenia te są coraz szybsze oraz mają coraz większe ekrany, jednak strona mobilna lub aplikacja zawsze będą łatwiejsze w obsłudze, niż witryny projektowane dla komputerów. Mitem jest wysoki koszt wdrożenia takich rozwiązań czy też pracochłonność – twierdzi.
Wyniki badań mGenerator.pl sugerują, że zmiany nastąpią w niedługim czasie – 35 proc. ankietowanych, nie posiadających jeszcze strony mobilnej lub odpowiedniej aplikacji, deklaruje, że wdroży je w ciągu 1 roku – 2 lat, a 16 proc. planuje zrobić to w ciągu najbliższych 3 miesięcy. Zdecydowana większość (49,23 proc.) zamierza wprowadzić stronę mobilną lub aplikację w ciągu najbliższego półrocza. W porównaniu do ubiegłego roku znacząco zmalał odsetek sklepów, które o rozwiązaniach mobilnych myślą w perspektywie najbliższych 2 lat. Do tej pory wdrożyło je 24 proc. sklepów internetowych i 5,3 proc. firm.
Według prognoz Goldman Sachs w 2015 roku udział handlu mobilnego w e-commerce na świecie wyniesie 33 proc.
Dane Ecommerce Europe pokazują, że w Polsce ten odsetek jest dużo niższy – w 2013 r. 3,9 proc. sprzedaży w Internecie nastąpiła z użyciem urządzeń mobilnych. Obroty wyniosły ok. 1 mld zł.
W badaniu „M-commerce w praktyce 2014” wzięli udział przedstawiciele sklepów internetowych i firmy zatrudniające powyżej 50 pracowników.
Podobne aktualności
Jakiego Internetu chcą użytkownicy?
Wnioski z Cisco Broadband Survey 2023 dotyczą również Polaków.