Na początku marca br., gdy w Polsce zanotowano pierwsze przypadki koronawirusa, już prawie 39 proc. polskich MŚP odczuwało negatywne skutki rosnącej liczby zachorowań w Europie i na świecie. Aż 37,5 proc. MŚP przyznało, że z powodu koronawirusa musi podnieść koszty prowadzenia działalności. W co trzeciej firmie widoczny był spadek sprzedaży i produkcji, a 27,5 proc. badanych mówiło o zmniejszeniu płynności finansowej -– według badania IMAS International, na zlecenie Rzetelnej Firmy (Kaczmarski Group). Przeprowadzono je w pierwszym tygodniu marca br.

30 proc. obawia się skutków rozwoju zarazy

Mimo już niemałej skali wpływu epidemii na biznes w sektorze MŚP, obawy co do przyszłości związanej z koronawirusem póki co nie są powszechne. Niespełna 30 proc. polskich MŚP obawia się, że w ciągu 3 najbliższych miesięcy rozprzestrzeniająca się epidemia może mieć wpływ na ich działalność, głównie poprzez spadek sprzedaży (57 proc. wskazań) i brak rąk do pracy (51 proc.). W mniejszym, stopniu obawiają się podwyższenia kosztów prowadzenia działalności (35 proc.) oraz ograniczenia inwestycji (30 proc.).

Wskazywano na wiele problemów, które zaczynają się nawarstwiać. Np. producenci czekają na komponenty z Chin. Firmy zabezpieczają się przed negatywnymi skutkami ewentualnej epidemii wprowadzając pracę zdalną. Jednak jest ona możliwa tylko w niektórych branżach, np. u programistów, ale nie w zakładach produkcyjnych, w części firm usługowych. Czasem nawet praca biurowa jest możliwa tylko w siedzibie firmy. Przedsiębiorcy o tym wiedzą i obawiają się rozwoju epidemii.

Co ciekawe, są też przedsiębiorcy, którzy wskazali na pozytywy obecnej sytuacji. Otóż 15 proc. przyznało, że wzrosła ich sprzedaż i produkcja.

 

Tylko 26 proc. MŚP przetrwa ponad pół roku epidemii

Na pytanie jak długo przedsiębiorstwo byłoby w stanie przetrwać bez ogłaszania bankructwa, gdyby epidemia koronawirusa rozprzestrzeniła się w Polsce i na dużą skalę wprowadzono by kwarantannę:

11 proc. ankietowanych wskazała, że najwyżej miesiąc,
19 proc. – do trzech miesięcy,
24 proc. – do pół roku,
26 proc. ankietowanych deklarowało, że ich firma przetrwałaby rok i dłużej.

Badanie przeprowadzono na próbie 206 MŚP.