Inspektorzy będą odwiedzać sklepy i punkty usługowe przede wszystkim w miejscowościach turystycznych. Mają kontrolować wydawanie paragonów i prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży w kasach fiskalnych. Akcji towarzyszy kampania informacyjna. Jej partnerem jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, działania organów skarbowych wspierają ponadto powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów, wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Business Centre Club, samorządy lokalne, niektóre przedsiębiorstwa.

Wzmożone kontrole w czasie ferii zimowych i wakacji mają zwiększyć wpływy budżetu z podatków i według resortu finansów spełniają tę rolę. Stwierdzono, że przedsiębiorcy, których sprawdzano w ub. roku, w III kw. 2011 roku wpłacili ponad 20 proc. więcej podatków niż rok wcześniej. W przypadku firm, do których inspektorzy nie dotarli, wzrost wyniósł ok. 5 proc. 

Według statystyk z jednego z województw owe 20 proc. więcej wpływów w jednym kwartale roku oznacza kwotę 15 mln zł. Kontrolowany był średnio co pięćdziesiąty punkt handlowy. Podczas letniej akcji 'Weź paragon’ w 2011 r. inspekcje miało 124 tys. firm, u ponad 10 proc. stwierdzono nieprawidłowości. Skarbówka wystawiła łącznie ponad 16 tys. mandatów na kwotę ponad 3,8 mln zł.