Sprzedaż zestawów do VR zmniejszyła się o 10 proc. w 2024 r. do 6,9 mln szt., w porównaniu z 7,7 mln szt. w 2023 r. – informuje Omdia i oczekuje, że rynek będzie dalej topniał w 2025 r. Perspektywy te odzwierciedlają trudny okres dla branży konsumenckiej VR, przed prognozowanym odbiciem w 2026 r. Nie pomógł wyczekiwany debiut nowości Apple’a.

„​​VR pozostanie niszą rynkową w obecnej formie” – uważa George Jijiashvili, główny analityk w Omdii.

Prognoza przychodów z zestawów VR i treści dla konsumentów

Liczba zestawów VR będących w użyciu zmniejszyła się o 8 proc. w 2024 r. do 21,9 miliona. Było to spowodowane przede wszystkim niskim udziałem aktualizacji urządzeń Mety, których dla poprzedniej generacji ponad 20 mln zostało sprzedanych od 2020 r.

Niemniej jednak przewiduje się wzrost rynku do 2029 r., w zależności od dalszego zaangażowania Mety w tę kategorię i oczekiwanego wprowadzenia do sprzedaży bardziej przystępnego cenowo modelu Apple’a w 2026 roku.

Wydatki na kontent VR mniejsze niż na konsole

Według prognozy Omdii w 2024 r. wydano 904 mln dol. na treści VR, a do 2029 r. mają one sięgnąć 1,3 mld dol. Dla porównania, wydatki na treści na konsole do gier wygenerują 37,4 mld dol. w 2024 r.

Co może niepokoić

Pomimo to spadające zaangażowanie konsumentów od czasu pandemii, niewiele atrakcyjnych nowych treści i kwestionowanie przez deweloperów zwrotu z inwestycji w projekty VR malują niepokojące perspektywy – twierdzi Omdia.

Ponieważ producenci urządzeń wahają się przed dokonywaniem znaczących inwestycji, obecna sytuacja sugeruje odejście od VR i mieszanej rzeczywistości w trybie passthrough (umożliwia podgląd otoczenia) w obecnych zestawach.

Dokąd zmierza rynek

Według analityków zainteresowanie przesuwa się w stronę lekkich okularów AR (do rzeczywistości rozszerzonej), oferujących całodobowy, w dowolnym miejscu, dostęp do multimodalnej sztucznej inteligencji.

„Producenci mają nadzieję, że takie podejście ostatecznie pobudzi masową adopcję VR” — podsumowuje Jijiashvili.