Wydatki konsumentów na IT zwiększą się w tym roku o 5,3 proc. w skali światowej – prognozuje IDC. Oznacza to kwotę 1,69 mld dol. Co więcej, niezła koniunktura utrzyma się przez najbliższe lata. Do 2023 r. przewidywany jest średni wzrost na poziomie 5,1 proc. Wynikałoby z tego, że za 4 lata konsumenci wyłożą na sprzęt, oprogramowanie i usługi 2,06 mld dol.

W br. największymi rynkami będą USA i Chiny. Rynek konsumencki zachodniej Europy będzie wart w sumie 227 mld dol. w całym 2019 r.

Ok. 3/4 globalnych zakupów klientów domowych w 2019 r. pójdzie na tradycyjne technologie, w tym połowa tego udziału – na usługi telefonii komórkowej (połączenia głosowe, transfer danych). Następne w kolejności na liście zakupów są telefony, a za nimi urządzenia komputerowe. W sumie średni wzrost w tradycyjnym segmencie wyniesie 2,2 proc. rocznie do 2023 r.

Około 1/4 wydatków w 2019 r. konsumenci przeznaczą na "wschodzące technologie", gdzie skala wzrostu jest nieporównanie większa – 13,2 proc. co roku. Do nich zaliczono AR/VR, drony, usługi na żądanie, roboty, sprzęt smart home, urządzenia noszone (wearables). W 2023 r. te rozwiązania powinny mieć już blisko 1/3 udziału w rynku.

Z prognozy wynika, że warto postawić zwłaszcza na urządzenia inteligentnego domu i usługi "on-demand". Za 4 lata osiągną blisko 90 proc. wartości "wschodzącego" segmentu konsumenckiego. Przychody ze sprzedaży zestawów AR/VR, dronów i robotów będą zwiększać się najszybciej (średnio o 55,9 proc., 32,6 proc. oraz o 20,2 proc. co roku) – przewiduje IDC.

Po co konsumentom technologia

Komunikacja i rozrywka to dwa główne rodzaje zastosowań rozwiązań cyfrowych. Aby zaspokoić te potrzeby, ponad 70 proc. konsumentów sięga do portfela. Najszybciej mają rosnąć zakupy gier VR (+136 proc. co roku) i wideo wykorzystujące VR (+47 proc.).

Liczy się także wygoda. Kupując inteligentne i połączone urządzenia, począwszy od robotów, po oświetlenie i zabezpieczenia, konsumenci przechodzą, jak to określono, własną cyfrową transformację.