? Sklepy internetowe doszły do bariery możliwości konkurowania ceną – uważa Michał Berezowski, partner zarządzający CubeResearch, firmy badającej rynek e-commerce.

Jak wynika z badania CubeResearch i Shopera, w ostatnim roku 20 proc. e-sklepów zadeklarowało spadek cen. W jednej czwartej ceny wzrosły, a u ponad połowy pozostały bez zmian. Michał Berezowski ocenia, że ten trend będzie kontynuowany. Według niego w najbliższej przyszłości zakupy przez Internet nie będą już tańsze niż w sklepach tradycyjnych. Taką samą tendencję od kilku lat widać na dojrzalszych rynkach zachodnioeuropejskich.

Badania przytaczane przez CubeResearch pokazują natomiast, że nie należy spodziewać się zahamowania wzrostu obrotów w e-commerce. Przeciwnie – dwie trzecie przedsiębiorców z tej branży oczekuje większej sprzedaży w 2015 r. Niemal 80 proc. liczy na zwiększenie liczby klientów, a tylko 8 proc. przewiduje obniżki cen. Zdaniem Michała Berezowskiego cały rynek e-commerce powinien rosnąć o 20-25 proc. rocznie.

Z drugiej jednak strony rynek jest w jego opinii nasycony, więc nie ma miejsca na błędy. Według CubeResearch i Shopera 79 proc. przedsiębiorców z e-commerce ocenia konkurencję jako dużą lub bardzo dużą, a 46 proc. uważa ją za barierę ograniczającą rozwój.

Jak przyciągnąć kupujących

W sytuacji, gdy nie ma już miejsca na cięcie cen, przedsiębiorcy będą musieli szukać nowych sposobów, by mieć klientów. Mniejszym sklepom będzie trudniej. Muszą znaleźć metody, które pozwolą im wyróżnić się i przyciągnąć klientów do swojej oferty dodaje przedstawiciel CubeResearch.

– Sklepy będą musiały wyróżnić się na tle konkurencji już nie tylko grafiką, lecz chociażby wykorzystaniem technologii – przewiduje Jacek Zientkiewicz, marketing manager Shopera. Przykładem jest responsywna grafika strony, która umożliwia wykorzystanie takiego samego układu i struktury na wszystkich urządzeniach.

– Można budować przewagę konkurencyjną nie tylko za pomocą ceny, lecz także poprzez inne działania choćby z zakresu marketingu, bezpieczeństwa klientów, zwiększania lojalności klientów czy nowych sposobów płatności. Chodzi o to, żeby tworzyć wartość dodaną, za którą klient będzie gotowy zapłacić nie najniższą cenę – ocenia Michał Berezowski.

Nowe prawo zagrożeniem i szansą

Oprócz końca obniżek cen według niego na e-handel duży wpływ będzie miało nowe prawo, które wejdzie w życie w końcu grudnia br. Na przedsiębiorców internetowych zostanie nałożonych wiele nowych obowiązków. Do zmian trzeba będzie dostosować regulaminy i systemy informatyczne sklepów.

Tempo i jakość dostosowania przedsiębiorstwa do nowelizacji może stanowić istotny element konkurencji – uważa Maciej Potoczny, radca prawny, partner w Porwisz i Partnerzy – Adwokaci i Radcowie Prawni. W jego opinii e-sklepy, które dostosują się do wprowadzonych przepisów, unikną sporów z klientami i konieczności płacenia odszkodowań. Równie ważna jest renoma – sklepy działające zgodnie z nowym prawem mogą liczyć na pozytywne opinie w Internecie. Prawnik podaje dane, według których obecnie 64 proc. przedsiębiorców wie, kiedy nowa ustawa wejdzie w życie, a 41 proc. ma świadomość tego, które usługi będą mogły być świadczone w taki sposób jak dziś.