Koncepcja rozwoju ogłoszona 14 października podczas European Leadership Conference 2011 w Monachium, w której wzięli udział partnerzy i klienci firmy, potwierdziła kurs obrany jeszcze przed kryzysem. Konica Minolta – podobnie zresztą jak większość znaczących graczy na rynku urządzeń drukujących – od dawna jest nie tylko sprzedawcą maszyn, lecz głównie dostawcą rozwiązań, które mają zaspokajać potrzeby użytkowników związane z drukiem i obiegiem dokumentów.

Koncern zapowiedział, że dalej będzie rozwijał usługi Optimized Print Services (OPS) przeznaczone dla firm oraz sektora publicznego. Oferta OPS obejmuje m.in. dostawę sprzętu, aplikacji, wdrożenia, szkolenia, doradztwo, serwis, zarządzanie flotą drukującą i obiegiem dokumentów oraz inne usługi, których oczekuje użytkownik. Proponowane rozwiązania powinny być elastyczne i jak najlepiej dostosowane do specyfiki konkretnego przedsiębiorstwa. Producent potwierdził, że od 2010 r., kiedy powstała koncepcja OPS, popyt na pakiet rozwiązań szybko rośnie. Konica Minolta przewiduje, że w 2013 r. połowa wpływów grupy będzie pochodziła z usług tego typu. Motorem wzrostu przychodów ma być m.in. rozwój oprogramowania. Z danych firmy wynika, że klienci potrzebują coraz więcej nowych aplikacji – ich sprzedaż w Europie w okresie kwiecień – sierpień 2011 r. zwiększyła się o 63 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W dalszej perspektywie duża część przychodów koncernu może pochodzić z wdrażania optymalizacji procesów biznesowych, ponieważ wielu klientów jest zainteresowanych samymi usługami, a nie sprzętem. Coraz większą rolę będą odgrywały także usługi w chmurze oraz możliwość druku przy pomocy urządzeń mobilnych. Z informacji przedstawionych na konferencji wynika, że obecnie ok. 20 proc. użytkowników drukuje dokumenty korzystając ze sprzętu mobilnego, ale trzy razy więcej jest zainteresowanych taką możliwością.

– Droga do sukcesu wiedzie poprzez przekształcenia, w wyniku których staniemy się dostawcą rozwiązań, a nie tylko urządzeń – stwierdził Ken Osuga, prezes Konica Minolta Business Solutions Europe.

W nadchodzących latach Konica Minolta stawia także na rozwój systemów druku produkcyjnego, które umożliwiają m.in. na drukowanie i składanie kolorowych książek. W poprzednim roku w tym segmencie udział firmy w rynku wartościowo wynosił 36 proc. Celem na przyszły rok jest utrzymanie się co najmniej na tym samym poziomie.

Przewidywany jest również wzrost popytu na sprzęt biurowy drukujący w kolorze, zwłaszcza w segmencie maszyn A3. Do 2013 r. sprzedaż w tym segmencie w Europie powinna się zwiększyć o 6,2 proc. Szacuje się, że w Europie Zachodniej do 2020 r. liczba stron drukowanych w kolorze powinna wzrosnąć 10-krotnie, do ok. 500 mld arkuszy.
– Polski rynek również będzie się zmieniał w tym kierunku – dodaje Jerzy Skórski, dyrektor sprzedaży pośredniej Konica Minolta Business Solutions Polska.

Koncern zamierza wprowadzać na rynek nowe maszyny A3 przystosowane do druku w kolorze. Z kolei w segmencie urządzeń A4 przewiduje się większe zapotrzebowanie na sprzęt monochromatyczny, taki trend zauważono analizując zamówienia składane w ramach usług OPS. Na rynek trafią więc nowe serie produktowe. Zdaniem Jerzego Skórskiego monochromatyczne urządzenia A4 są kupowane zwykle w celu uzupełnienie floty drukującej, składającej się z większych i bardziej wydajnych maszyn wielozadaniowych. Dlatego producent zamierza oferować tanie drukarki przede wszystkim w ramach projektów OPS. Rynek konsumencki będzie miał dla koncernu niewielkie znaczenie, zarówno w Polsce jak i Europie.

Kolejnym ważnym elementem strategii jest ekologia. Zapowiedziano zaprojektowanie nowych urządzeń oraz energooszczędnych, przyjaznych środowisku systemów. W segmencie sprzętu biurowego, od roku 2013 będą dominowały urządzenia „0-Watt”, które nie pobierają prądu kiedy nie pracują. W 2015 r.  70 proc. materiałów używanych przez firmę ma nadawać się do recyclingu, obecnie jest to 43 proc. Nadal rozwijana będzie technologia produkcji ekologicznego tonera Simitri, który w dziesięciu procentach składa się z biomasy.

Razem z partnerami

Kluczową rolę w realizacji strategii firmy będą odgrywali partnerzy, ponieważ to oni najlepiej znają oczekiwania konkretnych odbiorców, lepiej rozumieją ich potrzeby i szybciej reagują na zmiany. Dotyczy to zwłaszcza usługi OPS. Nieprzypadkowo plany na najbliższe lata ogłoszono w obecności ponad 1,2 tys. integratorów, resellerów i klientów z całej Europy, w tym ok. 30 z Polski. Przedstawiona koncepcja rozwoju zakłada lepszą współpracę z partnerami i oferowanie przez nich klientom gotowych rozwiązań.
Hasło konferencji w Monachium – „T(w)ogether for Tomorrow” (Wspólnie dla przyszłości) – odnosi się także do kolejnego elementu strategii firmy.

– Coraz bardziej złożone procesy produkcyjne wymagają zastosowania nie tylko nowych technologii, oprogramowania i aplikacji. Do dalszego rozwoju grupy potrzebujemy także partnerów dysponujących specjalistyczną wiedzą. Pozwoli to nam precyzyjnie reagować na indywidualne wymagania klientów przy realizacji różnych projektów – powiedział Ken Osuga.

Konica Minolta zapewniła, że koncepcja polegająca na dostarczaniu kompleksowych rozwiązań jest bardzo korzystna dla partnerów. Dzięki niej mogą oni liczyć na wyższe marże niż z jednorazowej sprzedaży oraz stały dochód z obsługi  klientów w zakresie zarządzania flotą i drukiem. Zdaniem Jerzego Skórskiego oferta firmy dla partnerów wyróżnia się na naszym rynku spośród innych, gdyż  w ramach świadczenia kompleksowych usług OPS integrator zapewnia klientom także serwis.

– W Polsce mamy około 100 partnerów. Obecnie coraz więcej z nich zdobywa certyfikaty uprawiające  do sprzedaży i wdrażania usługi OPS – mówi Jerzy Skórski.
 
Grupa Konica Minolta Business Solutions Europe w roku finansowym 2010/2011 osiągnęła 1,7 mld euro przychodu, o 10 proc. więcej niż w roku poprzednim. Sprzedaż netto grupy od kwietnia do czerwca 2011 r. wyniosła ok. 442 mln euro, to prawie o 10 procent więcej niż w analogicznym kwartale poprzedniego roku. W roku finansowym 2011 przewidywany jest wzrost przychodów o blisko 11 proc., a zysku operacyjnego o 4,6 proc.