Poprawiła się jakość obsługi w sklepach z elektroniką – wynika z oceny tajemniczych klientów, którzy sprawdzili sklepy 4 sieci w badaniu Daymaker. Najwyżej oceniono Komputronik, który uzyskał notę na poziomie  90 proc. w 100-procentowej skali.

Sklepy z elektroniką w rankingu Daymakerindex 2019

1, Komputronik – 90 proc.
2. RTV Euro AGD – 88 proc.
3. X-kom – 83 proc.
4. Media Markt – 76 proc.

Badanie Daymaker przeprowadzono po raz dziewiąty. W ub.r. ocenie podlegało 6 sieci. Najlepiej wypadł wówczas Media Expert, którego tym razem nie sprawdzano. Komputronik był drugi z notą 79 proc. Z badania wynika, że poziom obsługi klienta w sklepach poznańskiego detalisty znacznie poprawił się w porównaniu z 2018 r., a jeszcze więcej wobec 2017 r. W ciągu 2 lat odwróciła się kolejność rankingu.

Wobec 2018 r. największy postęp odnotowano jednak w przypadku RTV Euro AGD (63 proc. w ub.r.). Media Markt też wypadł nieco lepiej (miał 73 proc.). X-kom badano po raz pierwszy. Łącznie sklepy z elektroniką w 2019 r. uzyskały ocenę na poziomie 84 proc. W 2018 r. było to 73 proc. 

W salonach każdej sieci w tym roku tajemniczy klienci złożyli średnio po 5 wizyt. Ocenę wystawiali w oparciu o 12 kryteriów. Były to: powitanie, aktywny kontakt, pytania o preferencje, konkretna propozycja produktu, wskazanie korzyści/zalet, propozycja przetestowania, propozycja sprzedaży dodatkowej, podjęcie decyzji o zakupie, dobra znajomość produktu, zaangażowanie i zainteresowanie, przyjazna obsługa oraz ogólne wrażenie z wizyty.

Sklepy najsłabiej wypadły pod względem sprzedaży dodatkowej. Maksimum punktów każdej sieci tajemniczy klienci przyznali za 6 kryteriów: znajomość produktu przez obsługę, pytanie o preferencje, zaproponowanie konkretnego produktu, wskazanie zalet, zaangażowanie i przyjazna obsługa. 

Daymaker radzi detalistom, że warto pracować nad powitaniem, aktywnym kontaktem oraz propozycją przetestowania i sprzedażą dodatkową. Te czynniki według badania najbardziej różnicują krytyków od promotorów. Tzn. osoby, z którymi obsługa nawiązała rozmowę, zaprezentowała towar i proponowała produkt dodatkowy, dużo chętniej polecają takie sklepy.