Globalny rynek komputerów All-in-One rośnie średnio o 13 proc. rocznie. W Polsce także powoli zwiększa się zainteresowanie tym typem komputera – twierdzi Lenovo. Pecety AiO mają jednak marginalny udział w rynku – stanowią ponad 1 proc. sprzedaży wszystkich komputerów. Informacje zebrane w ramach ankiet wskazują, że nieduże wzrosty mogą wynikać z braku wiedzy użytkowników na temat możliwości tego sprzętu.

Jak wynika z badania na temat zwyczajów i zachowań przedsiębiorców przeprowadzonego w 2015 r. przez Lenovo, 70 proc. nie zna komputerów AIO, mimo to 50 proc. zaakceptowałaby je jako sprzęt biurowy, 40 proc. nie jest tego pewna, ale mogłaby się nad tym zastanowić. AiO nie chce używać 10 proc. pytanych.

Z kolei 45 proc. badanych chciałoby kupić sprzęt AiO do firmy, 17 proc. kupiłoby go od razu, a 6 proc. zdecydowanie odrzuca możliwość nabycia AiO. Zdaniem Lenovo popularyzacja wiedzy na temat tych komputerów mogłaby przekonać niezdecydowanych klientów do ich zakupu.

Co przekonuje klientów

AiO podobają się przede wszystkim ze względu na brak jednostki centralnej (46 proc.), ciekawe i estetyczne wzornictwo (19 proc.), funkcjonalność (11 proc.), nowoczesność oraz brak kabli i przewodów (6 proc.).

Wielu przeciwników tego sprzętu (39 proc. z nich) nie potrafi określić konkretnych powodów, dla których nie zdecydowaliby się na jego nabycie oraz deklaruje brak akceptacji dla wszystkich cech produktu.

Grupa, która jasno precyzuje powody negatywnego nastawienia, ma zastrzeżenia co do ceny (8 proc.), obawia się awarii i problemów z serwisowaniem (7 proc.) a także braku możliwości rozbudowy i wymiany elementów (6 proc.). Nie podoba się też rozmiar, waga, niewystarczająca wydajność i brak mobilności (5 proc.).

Mimo że niechęć do zakupu komputerów AiO wynika przede wszystkim z obaw o wysokie  koszty sprzętu i serwisu, to 26 proc. ankietowanych nie potrafi powiedzieć, ile orientacyjnie wynosiłyby koszty napraw. 

Ważne argumenty

Łukasz Rutkowski, DT&WS Business Development Manager SMB Lenovo, zwraca uwagę, że warto w rozmowach z użytkownikami podkreślać, że rozbudowa AiO, o którą tak często się obawiają klienci, jest dużo łatwiejsza niż w przypadku notebooka.

– Na rynku dostępne jest rozwiązanie Tiny in One, z możliwością wymiany całej jednostki obliczeniowej. Dzięki temu możemy w ciągu minuty całkowicie zmienić wydajność i porty urządzeń AiO lub zainstalować nowy monitor, pozostawiając jednostkę obliczeniową –
informuje Łukasz Rutkowski. Według niego klientom obawiającym się problemów z serwisem warto zaoferować rozszerzoną gwarancję. 
 
Co ciekawe, spora grupa przedsiębiorców, bo 15 proc. nie potrafiła wskazać cech AiO, które zdecydowanie odstręczałyby ich od zakupu. To pokazuje, jak ważna dla wzrostu sprzedaży jest edukacja i przekonywanie klientów do zalet komputerów AiO.

– W codziennej współpracy z partnerami biznesowymi i klientami końcowymi kładziemy duży nacisk na edukację o rozwiązaniach All-in-One. Widzimy, że daje to konkretne efekty w postaci wzrostu sprzedaży – komentuje Łukasz Rutkowski.