Za pomocą statystyk dotyczących kliknięć na swoich międzynarodowych stronach idealo przeanalizowało rozwój rynków smartfonów i cyfrówek na przestrzeni ostatnich 3 lat.

Okazało się, że w przypadku smartfonów większe ilości megapikseli w aparatach są coraz częściej poszukiwane, zaś zainteresowanie aparatami kompaktowymi spada. Średnia ilość megapikseli w 100 najpopularniejszych modelach smartfonów na idealo zwiększyła się w ciągu 3 lat o 62 proc., od 5 Mpix w II kw. 2011 r. do 8,1 Mpix w IV kw. 2013 r.

Segment smartfonów z aparatem o rozdzielczości 13 lub 13,1 megapikseli – wyświetlany na stronach idealo od III kw. 2012 r., szybko zanotował olbrzymi wzrost zainteresowania. Tego typu urządzenia odpowiadają za 31 proc. wszystkich kliknięć na oferty smartfonów z aparatem od 8 Mpix.

Do najpopularniejszych modeli smartfonów z aparatem od 13 megapikseli na idealo pod koniec 2013 r. należały: Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy Note 3 (13 Mpix), LG G2 (13 Mpix), Sony Xperia Z (13 Mpix) oraz Sony Xperia Z1 (21 Mpix).

Wśród najczęściej wykorzystywanych kryteriów wyszukiwania smartfonów, rozdzielczość aparatu zajmowała dziewiąte miejsce po producencie, wielkości i rozdzielczości wyświetlacza, systemie operacyjnym, cenie itp. Oznacza to, że przy wyborze nie jest to decydujący czynnik.

– Nawet jeśli producenci tacy jak Nokia lub Sony chcą podbić rynek za pomocą dużej liczby megapikseli, muszą pamiętać, że to raczej połączenie różnych kryteriów uczyniło aparaty w smartfonach popularnymi. Mowa o obiektywach, funkcjach aparatu – jak autofokus, tryb zdjęć seryjnych, o aplikacjach – programy do edycji zdjęć lub portale społecznościowe – oraz o rozbudowanej pojemności pamięci urządzenia – twierdzi Wojciech Łuczyński, odpowiedzialny za smartfony w idealo.pl.

Kompakty w dół
Wraz z rozwojem aparatów w smartfonach, cyfrówki kompaktowe tracą na atrakcyjności. Od 2009 do 2011 roku zainteresowanie nimi jeszcze rosło, jednak potem spadło o 31 proc. Popyt częściowo przeszedł na lustrzanki cyfrowe. Te ostatnie zanotowały na stronach idealo 39-procentowy wzrost oglądalności. Od kilku lat pozycję na rynku umacniają aparaty z wymiennym obiektywem bez lustra.

Nowe aparaty fotograficzne coraz częściej wyposażone są w Wi-Fi. W 2012 r. 8 proc. klikanych na idealo aparatów kompaktowych miało moduł bezprzewodowego Internetu, a pod koniec 2013 r. – 30 proc. Pojawiły się również hybrydowe modele, które umożliwiają przeglądanie stron WWW, umieszczanie zdjęć w serwisach społecznościowych i aplikacjach, jak również wysyłanie fotek w e-mailach lub zapisywanie ich w chmurze. Jednak według danych idealo zwycięzcami w pojedynku smartfonów z aparatem od 16 Mpix i cyfrówkami z Androidem są te pierwsze. Zainteresowanie kompaktami z Androidem na stronach idealo jest marginalne i powoli spada. Od końca 2012 r. nie pojawiły się nowe modele tych urządzeń, zaś ich cena zmniejszyła się z 1380 zł do 1050 zł.

Zdaniem idealo można spodziewać się, że producenci cyfrówek będą szukać szans na rozwój w segmencie urządzeń „do ubierania” – zegarków, okularów, opasek z aparatami fotograficznymi.