Ericsson Consumer Lab ogłosił dziś wyniki badania poświęconego zachowaniom polskich konsumentów na rynku usług telekomunikacyjnych. Ankietowanych pytano m.in. o to czy korzystają z telefonów komórkowych i jakie funkcje tych urządzeń wykorzystują najczęściej.

– 85 proc. badanych stwierdziło, że posiada telefon komórkowy do swojej dyspozycji (wzrost o 13 proc. w stosunku do danych z 2006 r.),

– w porównaniu z danymi z 2006 r. najbardziej zwiększyła się grupa najstarszych użytkowników telefonów komórkowych – osób po 50. roku życia. W tej grupie wiekowej komórek używa już 54 proc. osób, a trzy lata temu – 23 proc.,

– ankietowani stwierdzili, że telefon komórkowy służy im przede wszystkim do rozmów (98-proc.) i wysyłania SMS-ów (82-proc.). Funkcję kamery w telefonie wykorzystuje 28 proc. ankietowanych (w 2006 roku było to 15 proc.), z MP3 korzysta 23 proc. (6 proc. 3 lata wcześniej), a MMS-y wysyła 17 proc. (9 proc. w 2006 r.).

– Polacy chcieliby mieć w swojej komórce nawigację GPS (35 proc. ankietowanych). Do najwyżej cenionych przez ankietowanych należą także funkcje: automatycznej kopii zapasowej telefonu komórkowego i bieżącej dostępności (po 30 proc.), kupowania biletów przez telefon i bankowości mobilnej (po 26 proc.) oraz mikropłatności (22 proc.). Mniejszą popularnością cieszą się: odtwarzanie muzyki w trakcie nawiązywania połączenia (19 proc.), przeglądanie zasobów Internetu, dostęp do portali społecznościowych (po 18 proc.), poczta elektroniczna, dostęp do komunikatorów typu Gadu-Gadu (po 17 proc.). Na ostatnim miejscu uplasowała się usługa pobierania muzyki (15 proc.).

– zmniejsza się liczba posiadaczy telefonów stacjonarnych zainstalowanych w mieszkaniach prywatnych – posiadanie aparatu stacjonarnego deklaruje 58 proc. badanych (w 2006 roku było to 65 proc.).

Komórki dla seniorów

W czerwcu 2009 r. na polskim rynku pojawił się telefon komórkowy dla osób starszych – myPhone 1050 simply. Wcześniej, bo na początku bieżącego roku MaxCom rozszerzył asortyment o telefon komórkowy Big Button MM500BB – skonstruowany również z myślą o seniorach. Obecnie na polskim rynku intensyfikuje działania Emporia – początkowym celem producenta jest dotarcie do ok. 5 proc. pokolenia 65+, co przekłada się na ok. 250 tys. telefonów dla osób starszych.