Dwie trzecie specjalistek pracuje w sektorze IT krócej niż 5 lat, a 46 proc. zajmuje stanowiska niezwiązane bezpośrednio z programowaniem – według raportu „Kobiety w IT 2022” No Fluff Jobs. Najwięcej pań w branży jest testerkami i project managerkami.

Co ciekawe, jedynie 27,5 proc. badanych ukończyło studia informatyczne. Większość to osoby po przebranżowieniu (55 proc.). Najczęściej skończyły wcześniej studia humanistyczne.

Najbardziej kuszą zarobki i możliwości rozwoju

Kandydatki IT chcą pracować w branży głównie ze względu na możliwość poszerzania swoich kompetencji i rozwoju w określonej dziedzinie (71 proc.), ale kluczowe jest też wynagrodzenie (71 proc.).

Początki nie są łatwe

Dla wielu pań wejście do branży jest trudne – tak uważa aż 75 proc. kandydatek, a 40 proc. przyznaje, że nie wie, od czego zacząć. Podobny odsetek nie jest w stanie odnaleźć pasującej oferty pracy, a co trzecia respondentka ma problem z wyborem odpowiedniej specjalizacji.

Umiejętności miękkie mogą być przepustką do kariery w IT

Za najbardziej przydatne w branży kobiety uznają umiejętności miękkie: pracy w grupie (aż 92 proc. wskazań) i rozwiązywania problemów (86 proc.). Ważne są także ich zdaniem zdolności analityczne (82 proc.).

Z danych Eurostatu za lata 2013-2019 wynika, że Polska przoduje w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o liczbę absolwentek kierunków ścisłych (STEM) na tysiąc mieszkańców (przyszłych specjalistek w wieku 20-29 lat jest ponad 320 tysięcy).

„Prawie połowa kobiet w branży zajmuje stanowiska niezwiązane bezpośrednio z programowaniem. Może być to motywacją dla kandydatek, które chciałyby wkroczyć do IT, a nie mają kierunkowego wykształcenia i niekoniecznie chciałyby programować, ale za to posiadają rozwinięte umiejętności miękkie. A te, jak się okazuje, są według specjalistek IT najbardziej przydatne w pracy w branży” –  komentuje Magdalena Gawłowska-Bujok, współzałożycielka i COO w No Fluff Jobs.

Najpopularniejsze specjalizacje i technologie wśród kobiet w branży

Panie z branży zapytane o to, z jakimi technologiami pracują na co dzień, prawie w 30 proc, wskazały na SQL, 20 proc. na JavaScript, 19,3 na HTML i CSS, a 15 proc. na Javę.

Z badania No Fluff Jobs wynika, iż ponad połowa kobiet pracujących w IT zajmuje się kodowaniem.

Najwięcej z nich specjalizuje się w Backendzie (15 proc.) oraz Frontendzie i Fullstacku (5,4 proc.). Część ankietowanych wskazała na DevOps oraz Big Data – po 4 proc., a także Security (2,8 proc), AI i Mobile – kolejno 2,4 i 2,6 proc.

46 proc. nie musi programować

Jednak największa grupa (46 proc.) odpowiedziała, iż na ich aktualnym stanowisku nie jest wymagana umiejętność programowania.

Wśród najpopularniejszych specjalizacji w tym przypadku wśród kobiet okazały się być Testing (18,6 proc.), Project Management (16 proc.), Business Analysis (11,1 proc.) i UX (9,3 proc.).

Warto spojrzeć na nowo na procesy rekrutacyjne

„W „kobiecym” IT nie ma jednej dominującej gałęzi, co daje duże szanse dostania się do branży przedstawicielkom różnych profesji. Pojawienie się większej liczby kobiet w sektorze IT może szybko pomóc w zapełnieniu luki kadrowej i nowym spojrzeniu na procesy rekrutacyjne” – uważa Paulina Król, Head of People & Operations w No Fluff Jobs.

Co chcą robić kandydatki

No Fluff Jobs sprawdził również, które ze specjalizacji w IT są najbardziej pożądane wśród kandydatek do pracy w tym sektorze.

Najczęściej wskazywały: UX/UI (29,4 proc.), Testing (21,2 proc.), Frontend (16,3 proc.), Project Management (14,7 proc.), Design (13,6 proc.) i Business Analysis (13 proc.).

68 proc. dostało podwyżkę w 2021 r.

Aż 68 proc. kobiet z branży otrzymało w 2021 r. podwyżkę, a 3/4 wskazuje, że w obecnej firmie ma szansę na awans.

Są zadowolone z pracy

Prawie 71 proc. badanych wskazało, że czują się spełnione w pracy, a 67 proc  poleciłoby aktualnego pracodawcę swoim koleżankom i kolegom.

Za najważniejsze czynniki, które kształtują pozytywny odbiór branży, badane specjalistki IT wskazały możliwości rozwoju (88,4 proc.), wysokie zarobki (89,9 proc.) i otwartość firm na umożliwienie im pracy zdalnej (77,7 proc.).

———-

Badanie przeprowadzono od 1 stycznia do 28 lutego 2022 r. na próbie 959 respondentek pracujących w sektorze IT lub planujących pracę w branży.