Avaya negatywnie zaskoczyła rynek. Pod koniec lipca br. ostrzegła, że ​​spodziewa się znacznego spadku przychodów w swoim III kw. finansowym (zakończonym 30 czerwca br.) po uzyskaniu 600 mln dol. kredytu w czerwcu br.

Bilans obrotów specjalisty od komunikacji biznesowej okazał się o 20 proc. niższy niż przed rokiem i wyniósł 577 mln dol. Strata netto sięgnęła aż 1,4 mld dol., co jest glównie skutkiem odpisów w wysokości 1,3 mld dol. Po ogłoszeniu wyników akcje spółki zanurkowały ponad 20 proc.

Co więcej, pojawiły się niepokojące informacje medialne. The Wall Street Journal twierdził, że prognozy obrotów obniżono nawet o 60 proc., a Bloomberg wspominał o obawach co do możliwości kontynowania działalności firmy.

Nowy CEO przekonuje o silnych fundamentach

Z dniem 1 sierpnia br. korporacja pożegnała dotychczasowego CEO (od 2018 r.), Jima Chirico. Szefem firmy został Alan Masarek. Ostatnio był CEO w Vonage, pracował też m.in. w Google’u. Ma ponad 30 lat doświadczenia w biznesie software’owym i chmurowym.

„Nasze wyniki finansowe za kwartał odzwierciedlają słabości operacyjne i wykonawcze, które zostały spotęgowane na tle niestabilnego środowiska gospodarczego” – komentuje najnowszy bilans nowy CEO.

Firma ma podjąć działania w celu dostosowania struktury kosztów do powtarzalnych przychodów i swojego modelu biznesowego.

Według nowego szefa, Avaya ma solidne podstawy przyszłego sukcesu. Mianowicie będzie pracować nad migracją swojej dużej bazy klientów korporacyjnych do chmury i modelu opartego na subskrypcji z pomocą swoich partnerów. Jak podkreśla CEO, dostawca ma 90 tys. klientów w 190 krajach.

Chmura i powtarzalne przychody rosną

CEO zwraca też uwagę, że mimo generalnego spadku obrotów w III kw. dane dotyczące chmury, subskrypcji i cyklicznych rocznych przychodów (ARR) nadal pokazują trend wzrostowy.

OneCloud ARR Avayi wzrósł o 12 proc. w ujęciu kwartalnym i 97 proc. rok do roku, do 838 mln dol. W 2021 r. firma postawiła sobie za cel osiągnięcie 1 mld dol. ARR do końca 2022 r.

Stałe przychody stanowiły już 70 proc. przychodów Avayi w III kw. (ponieważ klienci odchodzą od modelu Capex) wobec 64 proc. rok temu.

Transformacja chmury i subskrypcji, przez którą przechodzi Avaya, będzie napędzać firmę w rozwoju – przekonuje Alan Masarek.

Współpraca z partnerami nadal priorytetem

Jak podkreśla nowy CEO Avayi, partnerzy przyczynili się do większości cyklicznych rocznych przychodów firmy w III kw.

„Postrzegamy relacje z partnerami jako niezwykle ważne. To lwia część naszej dystrybucji i większość naszych przychodów na całym świecie” – podkreśla Alan Masarek dla CRN USA.

Deklaruje, że zamiarza nadal inwestować w kanał partnerski.

Przychody Avaya Cloud, Alliance Partner and Subscription (CAPS), które rosły przez cały rok, stanowiły 53 proc. przychodów firmy, w porównaniu z 40 proc. rok temu. Oprogramowanie i usługi stanowiły 88 proc. przychodów firmy.