Wyrok jest związany ze skargą jednego z klientów z Francji na Sony z 2008 r. Użytkownik nie chciał używać preinstalowanego w laptopie oprogramowania, w tym Windowsa. Nie zaakceptował warunków licencji, jakie wyświetlają się przy pierwszej instalacji. W związku z tym chciał od producenta zwrotu kosztów software’u, którego nie używa, wychodząc z założenia że opłaty licencyjne są wliczone w cenę zakupu notebooka. Sony nie zgodziło się na to, proponując, że klient może zwrócić zakupiony sprzęt i otrzyma całą cenę zakupu.

Taka oferta nie satysfakcjonowała nabywcy. Skierował sprawę do sądu. Domagał się od koncernu 450 euro odszkodowania oraz kolejne 2,5 tys. euro za – jego zdaniem – niedopuszczalne praktyki biznesowe firmy. Tak oceniał sprzedaż sprzętu i oprogramowania w jednym pakiecie.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał te żądania za bezzasadne. Argumentuje, że Sony informowało klientów, iż laptop jest oferowany wraz z oprogramowaniem. Ponadto stwierdził, że nie można oceniać takiej oferty jako nie będącej fair, skoro urządzenie nie jest dostępne w handlu bez oprogramowania. Ponadto sprzedaż w pakiecie z software’m według trybunału spełnia oczekiwania dużej grupy użytkowników.

Spór o oprogramowanie preinstalowane w laptopach trwa od lat. Swego czasu francuski urząd ochrony konsumentów domagał się od HP, by sprzedawało w detalu PC bez aplikacji. W 2007 r. włoski sąd uznał, że klient ma prawo do zwrotu ceny Windowsa preinstalowanego w komputerze, jeżeli nie używa tego systemu.