Lockdown mocno pobudził e-handel, ale konsumenci pozostali lojalni wobec tradycyjnych sprzedawców detalicznych – wynika z ustaleń GfK.

Otóż według danych z 5 największych rynków europejskich (Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania, Francja) największymi zwycięzcami czasu pandemii nie byli – jak można się było spodziewać – gracze czysto internetowi. Choć odnotowali oni silny wzrost sprzedaży – o 39 proc. w porównaniu do 2019 r.

Sklepy internetowe tradycyjnych detalistów osiągnęły dużo lepsze wyniki niż cały rynek, odnotowując średni wzrost sprzedaży aż o 69 proc. w 2020 r.

Okazało się więc, że epoce rozkwitu e-handlu wielu konsumentów pozostało wiernych swoim znanym z tradycyjnych sklepów sprzedawcom, gdy ci zostali zmuszeni do przeniesienia zakupów do sieci. W rezultacie, w niektórych tygodniach lockdownu zanotowali oni wzrosty obrotów wynoszące nawet 200 proc. – ustaliło GfK.

Duży popyt na elektronikę pomógł więc poprawić wyniki e-commerce przede wszystkim mocno usadowionym na rynku markom tradycyjnych sklepów z elektroniką.

Eksperci GfK uważają, iż impuls wzrostu dla kanału e-commerce wywołany lockdownami w 2020 r. jest nieodwracalny, a konsumenci mają wysokie oczekiwania wobec tej formy sprzedaży w 2021 r.

Więcej marek w dystrybucji

Jak twierdzi GfK, dystrybutorzy okazali się niezawodnymi partnerami podczas pandemii. Od stycznia do grudnia 2020 r. liczba marek sprzedawanych przez dystrybutorów wzrosła o 6 proc., ponieważ więcej producentów stosowało strategie wysyłki pośredniej.

Sprzedaż przez dystrybutorów w Europie w 2020 r. wzrosła o 4 proc. w ujęciu ilościowym.

W Europie udział wolumenu zbytu w punktach sprzedaży, osiągniętego poprzez dystrybucję notebooków, desktopów i tabletów, wzrósł w 2020 r. w porównaniu z 2019 r. Osiągnął on szczyt w pierwszym okresie po lockdownie (+67 proc. w lipcu 2020 r.), kiedy sprzedaż dystrybutorów do sprzedawców detalicznych i resellerów była o 20 pkt proc. większa niż w lipcu 2019 r.

Duże zapotrzebowanie na komputery i tablety było generowane przez osoby pracujące i uczące się w domu, a także przez graczy. W tym roku popyt jest nadal wysoki. W pierwszych czterech tygodniach 2021 r. sprzedaż komputerów przenośnych wzrosła o 48 proc., a komputerów stacjonarnych o 59 proc. w porównaniu z 2020 r. Akcesoria do gier również odnotowały wzrost sprzedaży.

Wpływ lockdownów na sprzedaż

W pięciu największych krajach europejskich negatywny efekt lockdownów z listopada/grudnia ub.r. wydaje się być mniejszy niż z marca/kwietnia ub.r.

W czasie jesiennych lockdownów sprzedaż produktów konsumenckich IT i AGD wzrosła o 11 proc. (w okresie od 47. tygodnia 2020 do 2. tygodnia 2021 r.).

Podczas pierwszego lockdownu (tygodnie od 11. do 19. 2020 r.) sprzedaż spadła o 5 proc. Wynika to z faktu, że zamknięcia tradycyjnego handlu detalicznego unikano jak tylko się dało, a jeśli już do niego dochodziło, to nie w tym samym czasie w całej Europie.