W raporcie ‚Zaufanie jako podstawa w e-commerce’, przygotowanym przez Ceneo i Bankier.pl, uwzględniono opinie klientów e-sklepów z ponad 2 tys. ankiet rozesłanych do użytkowników Ceneo we wrześniu br. Internautów pytano o bariery w rozwoju e-handlu w Polsce. Najwięcej z nich obawiało się, że kupując w sklepie internetowym zostanie oszukana przez sprzedawcę (73 proc.). Dla 64 proc. problemem był brak możliwości przetestowania produktu, a dla 30 proc. – ograniczony dostęp do Internetu. Jedna piąta narzekała na zbyt długi czas oczekiwania na przesyłkę. Mały wybór produktów zniechęca do zakupów online tylko 2 proc. ankietowanych.

Aż 70 proc. klientów miało obawy związane z bezpieczeństwem transakcji podczas pierwszych zakupów. Jedna trzecia uważa za ryzykowne kupowanie w sieci sprzętu RTV, a sprzętu komputerowego – 25 proc.

Jednocześnie 67 proc. klientów Ceneo stwierdziło, że zaufanie kupujących do danego sklepu wpływa na ilość transakcji. Tylko co dziesiąty ankietowany (9 proc.) uznał, że zaufanie jest mało istotne, a dużo ważniejsza jest cena. Zdaniem ankietowanych sklepy mogą pozyskać zaufanie klientów przede wszystkim oferując obsługę na wysokim poziomie (91 proc.), rzetelne treści i informacje na stronie (85 proc.) i stałą komunikację z klientem (75 proc.). Mniejsze znaczenie dla użytkowników w kontekście bezpieczeństwa ma uczestnictwo sklepu w programach ochronnych Ceneo (22 proc.) i rekomendacje serwisu (39 proc.).

W raporcie ‚Zaufanie jako podstawa w e-commerce’ opublikowano także ranking najlepszych sklepów internetowych według użytkowników Ceneo. Zestawienie powstało w oparciu o 150 tys. ankiet wypełnionych przez klientów w okresie od marca do sierpnia 2010 r. Przy ustalaniu kolejności brano pod uwagę między innymi średnią miesięczną liczbę tzw. zaufanych opinii o sklepie, jakość obsługi klienta i odsetek osób polecających określoną placówkę.

W kategorii Świat Komputerów i Gier (sprzęt komputerowy, konsole i gry) zwyciężył Komputronik uzyskując 137 punktów. Drugą pozycję zajął Sklep.gram.pl, założony przez dystrybutora gier – CD Project (136,5 pkt). Na trzecim miejscu znalazły się 3kropki.pl (136 pkt), dla którego głównym profilem działalności są gry komputerowe (a także programy komputerowe, elektronika, artykuły biurowe). Kolejne pozycje zajęły Drukuj24.pl (135 pkt) i Proline.pl (134,5 pkt). Drugą piątkę tworzą: x-kom.pl (134), keye.pl (131,5), saturion.pl (128), ram.net.pl (123,5) i kirk.pl (123).