Według badania przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie Związku Banków Polskich i Krajowej Izby Rozliczeniowej 43 proc. Polaków robi zakupy online. Po sfinalizowaniu transakcji klientom zależy przede wszystkim na tym, aby pieniądze jak najszybciej trafiły do sprzedawcy, co umożliwia realizację zamówienia (23 proc. odpowiedzi). Według TNS Polska konsumenci zwracają uwagę nie tylko na cenę, lecz także na jakość obsługi posprzedażowej. Co dziesiąty respondent oczekuje, że sklep zaproponuje mu wiele różnych form płatności. Ok. 12 proc. ostatecznie reguluje należność gotówką przy odbiorze, ale zdaniem Dariusza Marcjasza, wiceprezesa KIR, klienci będą korzystali coraz częściej z szybkich przelewów internetowych i innych natychmiastowych form płatności.

– Szersza gama dostępnych sposobów płatności świadczy o tym, że sklep dba o wygodę i komfort swojego klienta. Mając na uwadze to, że klienci przede wszystkim chcą jak najszybciej otrzymać towar, za który zapłacili, system do bezpośrednich, szybkich płatności internetowych to dziś dla każdego e-sklepu niezbędna inwestycja – twierdzi menedżer.

Także prezes Merlin.pl, Anna Bogdańska jest zdania, że duży wybór form szybkich płatności i maksymalne skrócenie czasu dostarczenia towaru to dziś priorytety dla sklepów na konkurencyjnym rynku.

Wyniki badania wskazują ponadto na beztroskę klientów w sprawach bezpieczeństwa. Tylko 8 proc. internautów korzystając z systemu płatności online sprawdza, na czyje konto przelewa pieniądze, a 5 proc. upewnia się, że sklep ma certyfikat gwarantujący bezpieczeństwo transakcji. 

Badanie przeprowadzono w marcu 2013 r. metodą wywiadów bezpośrednich CAPI na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie mieszkańców kraju (N=1000) w wieku 15 lat i więcej. Wśród nich 66 proc. stanowili klienci banków.