Urządzenia uznawane nie tak dawno za produkt przyszłości branży elektronicznej wyraźnie straciły na popularności. W III kw. br. spadek dostaw w skali światowej wyniósł 51,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Oznacza to, że rynek wchłonął 2,7 mln urządzeń wobec 5,6 mln szt. rok wcześniej. Dla porównania na topniejącym rynku tabletów w II kw. br. sprzedano 38,7 mln maszyn. Wśród przyczyn analitycy wymieniają opóźnienie we wprowadzeniu do oferty systemu Android Wear, ale przede wszystkim spadło zainteresowanie klientów nowym sprzętem. 

"To oczywiste, że obecnie smartwatch nie jest urządzeniem dla każdego" – przyznaje Jitesh Ubrani, starszy analityk IDC.

Spadki tłumaczy także tym, że w minionym kwartale w sprzedaży były głównie zegarki pierwszej generacji, a ich następcy nie zatrzymali spadków.

Zwłaszcza zegarek Apple'a, który miał być motorem rozwoju rynku, znacznie stracił na popularności (spadek dostaw o 71,6 proc., do 1,1 mln szt.). Można to jednak wyjaśnić tym, że nowy model wszedł do oferty dopiero pod koniec minionego kwartału. Natomiast 6-krotnie zwiększył sprzedaż Garmin, dzięki koncentracji na modelach z funkcjami zdrowotnymi i sportowymi. Potężne spadki dotknęły także Lenovo (oferuje smartwatche pod marką Motorola) oraz Pebble. 

IDC przewiduje, że w ostatnim kwartale roku gorzej już nie będzie – spadające ceny i większa funkcjonalność nowych modeli powinna przyciągnąć nieco więcej klientów niż w III kw. br.

Mimo fatalnego wyniku analityk IDC uważa, że są powody do optymizmu. Zaznacza, że wielu producentów skupiło się na funkcjach treningowych, bo są proste. Najważniejsze dla przyszłości urządzenia będzie jednak zróżnicowanie funkcji smartwatcha i smartfona. Według niego ten proces już się zaczyna, ponadto użytkownicy komercyjni zaczynają interesować się smartwatchami.

Dostawy inteligentnych zegarków w III kw. 2016 r.

Producent

Dostawy w III kw. 2016 r. (mln szt.)

Udział w rynku w III kw. 2016 r.

Dostawy w III kw. 2015 r. (mln szt.)

Udział w rynku w III kw. 2015 r.

Wzrost rok do roku

1. Apple

1,1

41,3%

3,9

70,2%

-71,6%

2. Garmin

0,6

20,5%

0,1

2,3%

324,2%

3. Samsung

0,4

14,4%

0,4

6,4%

9,0%

4. Lenovo

0,1

3,4%

0,3

6,2%

-73,3%

5. Pebble

0,1

3,2%

0,2

3,3%

-54,1%

Inni

0,5

17,2%

0,6

11,5%

-27,2%

Razem

2,7

100,0%

5,6

100,0%

-51,6%

Źródło: IDC