Liczba programów uruchamianych w firmach z modelu SaaS wzrosła średnio z 8 w 2015 r, poprzez 16 w 2017 r. do 80 w 2020 r. – według raportu BetterCloud “2020 State of SaaSOps”. Tym samym wykorzystanie oprogramowania as-a-service zwiększyło się 5-krotnie w ciągu 3 lat i 10-krotnie w okresie 5 lat. Są to rozmaite narzędzia – od wewnętrznego komunikatora po oprogramowanie do prowadzenia sprzedaży w sieci – wynika z raportu.

Co więcej, ankietowane firmy przewidują, że w 2025 r. 85 proc. aplikacji biznesowych będzie działać w modelu SaaS wobec 70 proc. obecnie.

Jest też mroczna strona rozwoju SaaS. Wraz ze rosnącym zastosowaniem chmurowego software’u rośnie zjawisko shadow IT.

Tylko 49 proc. organizacji IT uważa, że są zdolne do identyfikowania i monitorowania nieusankcjonowanego wykorzystania SaaS w sieciach firmowych – według danych BetterCloud.

Ponad trzy czwarte przedsiębiorstw (76 proc.) uważa aplikacje uruchamiane poza kontrolą działu IT za zagrożenie bezpieczeństwa.

Ankietowani zdają sobie sprawę z zagrożenia danych. Pytani, które aplikacje SaaS najprawdopodobniej przechowują poufne dane biznesowe i dane klientów, wskazują na wszystkie, od poczty elektronicznej, czatu i kalendarzy po zarządzanie projektami i narzędzia do tworzenia oprogramowania.

SaaS zdominuje e-commerce

Opublikowany w ubiegłym roku raport Grand View Research wskazuje, że podstawowym czynnikiem rozwoju sektora e-commerce w nowej dekadzie będzie szybko rosnąca liczba sprzedawców działających w internecie. Twórcy opracowania przewidują, że udział w rynku sklepów opartych na rozwiązaniach chmurowych takich jak SaaS, który już w 2019 r. wynosił 77 proc., w kolejnych latach jeszcze bardziej wzrośnie.

„Koszt stworzenia dedykowanego oprogramowania często bywa zaporowy dla dużego grona przedsiębiorców. SaaS obniża próg wejścia. W naszym sektorze widzimy, że ogromnie ułatwia uruchomienie sklepów internetowych przez nowych sprzedawców” – komentuje Oliwa Tomalik, marketing manager Shoper.