Blisko co trzecie (30 proc.) przedsiębiorstwo produkcyjne w Polsce twierdzi, że ukończyło już pierwsze wdrożenie sztucznej inteligencji. Aż 94 proc. z nich zapewnia, że podczas wprowadzania narzędzi opartych na AI analizowały aspekt cyberbezpieczeństwa. Jednak tylko 34 proc. zainwestowało w zabezpieczenia systemów sztucznej inteligencji – według badania EY.

Jeżeli chodzi o rodzaj zabezpieczeń, produkcja chętniej stawia na rozwiązania proceduralne, takie jak szkolenia pracowników (45 proc.), niż na narzędziowe (30 proc.). Co gorsza najrzadziej (18 proc.) ze wszystkich branż łączy te dwie kwestie, zapewniając kompleksową ochronę.

Dla porównania wskaźnik inwestycji w zabezpieczenia AI w branży handlowej wyniósł 49 proc. Co do wszystkich analizowanych sektorów, to o takie zabezpieczenia częściej dbają średnie firmy (41 proc.) niż duże (27 proc.). Zdaniem analityków wynika to m.in. z mniejszej złożoności infrastruktury IT takich podmiotów.

OT wymaga szczególnej ochrony AI

W ocenie EY przedsiębiorstwa przemysłowe powinny szczególnie zadbać o ochronę OT (Operational Technology), wdrażając rozwiązania AI. Jak przestrzega raport, naruszenie bezpieczeństwa OT może mieć poważne konsekwencje – od przestojów, przez uszkodzenie maszyn po ingerencję w skład produktów. Np. w wielu zakładach sztuczna inteligencja zawiaduje działaniem robotów na linii produkcyjnej.

Integracja systemów OT i IT zwiększa ryzyko cyberataków, tym niemniej dla integratorów jest szansą na rozwój biznesu.

„O obszarze bezpieczeństwa OT wciąż mówi się zdecydowanie za mało, podczas gdy zachowanie ciągłości produkcji w kluczowych dla gospodarki obszarach jest bardzo ważne, tym bardziej, że jesteśmy krajem przyfrontowym. Dla przykładu – tylko w ciągu jednego dnia w 2024 roku do zespołu CERT NASK trafiło aż 1790 zgłoszeń zagrożeń cyberbezpieczeństwa. To pokazuje skalę zjawiska, z jakim się mierzą się przedsiębiorstwa działające w Polsce” – komentuje Leszek Mróz, partner EY w centrum kompetencji EY dla usług bezpieczeństwa OT/IoT.

Zabezpieczenie narzędzi AI jest też o tyle istotne, że niemal 90 proc. pytanych podmiotów (z sektorów produkcji, handlu i usług) zamierza realizować kolejne wdrożenia AI. Blisko 60 proc. wskazuje je jako jeden z priorytetów.


Druga edycja badania – Jak polskie firmy wdrażają AI – została opracowana na zlecenie EY Polska przez Cube Research w IV kw. 2024 r. na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działających w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej.