Według raportu „Rynek telekomunikacyjny w Polsce 2011” komputer na prawie dwie trzecie (63,1 proc.) gospodarstw domowych: 41 proc. używa maszyn stacjonarnych, a 33,4 proc. – laptopów (wynik nie sumuje się do 63 proc., bo można było wskazać oba rodzaje urządzeń).

Respondenci zapytani, dlaczego kupili komputer, najczęściej twierdzili, że potrzebują go do korzystania z Internetu (72,2 proc.). Blisko połowa badanych chciała mieć sprzęt do nauki (47,4 proc.), a nieco mniej – do pracy (39,1 proc.). Całkiem spora grupa jest zainteresowana posiadaniem urządzenia do zabawy albo dla dzieci (27,8 proc.). Inne powody zakupu mają marginalne znaczenie.

W grupie, która nie ma komputera (36,9 proc. gospodarstw domowych), większość zrezygnowała z zakupu sprzętu, bo po prostu nie jest potrzebny (75,4 proc.). Sporo osób wskazało także powody finansowe (28,3 proc.).