Przedsiębiorstwa i organizacje w Europie spośród urządzeń sprzętowych kupują przede wszystkim komputery – wynika z raportu "State of IT" Spiceworks. W sumie na PC klienci biznesowi przeznaczają 32 proc. swoich budżetów na urządzenia IT (po 18 proc. na desktopy i laptopy).

Na serwery idzie 10 proc. budżetów, tyle samo na zasilanie i klimatyzację. Sieciówka pochłania przeciętnie 7 proc. Na popularne u konsumentów urządzenia mobilne i tablety firmy przeznaczają 6 proc. nakładów na sprzęt, a na drukarki – 5 proc.

Preferencje różnią się jednak znacznie w zależności od wielkości organizacji. Mniejsze przedsiębiorstwa więcej przeznaczają na komputery (np. idzie na nie 44 proc. budżetów na hardware IT w firmach liczących do 99 osób). W większych organizacjach rośnie udział serwerów. Generalnie w dużych firmach różnice w wydatkach na poszczególne rodzaje sprzętu są mniejsze, nie dominuje jedna kategoria.

Według raportu desktopy są wciąż głównym urządzeniem w 68 proc. organizacji, laptopy – w 29 proc., a tablety w 1 proc.

Według badania Spiceworks z ub.r. większość specjalistów IT uznała, że urządzenia mobilne nigdy nie zastąpią PC w organizacjach jako główny hardware.

Rosnące zapotrzebowanie na komputery w sektorze przedsiębiorstw, związane z wymianą sprzętu przed zbliżającym się zakończeniem wsparcia dla Windows 7 (styczeń 2020 r.), jest głównym czynnikiem generującym popyt na rynku PC. Na początku III kw. br. według Contextu w zachodnioeuropejskiej dystrybucji sprzedaż PC zwiększyła się o 5 proc., a w segmencie biznesowym – o 7 proc.

Na polskim rynku w lipcu i sierpniu ub.r. sprzedaż PC spadła jednak o 8,4 proc. wobec analogicznego okresu 2017 r. – ustalił Context.

Z kolei globalnie dostawy PC spadły w IV kw. 2018 r. – według IDC.