Analiza taryf i umów, audyt zużycia energii, redukcja mocy biernej, dostosowanie urządzeń pozwolą sporo zaoszczędzić – informuje spółka w poradniku ‚Jak obniżyć rachunki za energię elektryczną w biznesie”. 

Oto kilka szczegółowych rad:

• Warto korzystać z usług fachowców, którzy przeanalizują umowy zakupu energii, dokonają pomiarów instalacji elektrycznych i pomiarów termowizyjnych, przygotują ekspertyzy dotyczące kosztów i opłacalności modernizacji. Audytor przygotuje również dokumentację do NFOŚiGW oraz banków dotyczącą finansowania inwestycji modernizacyjnych. Wykona modernizacje i usprawnienia po audycie, przeprowadzi szkolenia.

• Wykorzystywać energooszczędne źródła światła z czujnikami ruchu i światła dziennego (według Elektromontu tylko regulacja oświetlenia uwzględniająca zmiany naturalnego światła może dać oszczędność ponad 30 proc. energii, a wykorzystanie czujników ruchu – ponad 40 proc. Zastosowanie obu tych urządzeń zredukuje pobór mocy o 50 proc.).   

• Dostosować moc umowną w kontrakcie zakupu energii do faktycznego poboru (oszczędność od kilku do kilkunastu  proc.).

• Instalować układy do niwelowania tzw. mocy biernej pobieranej przez urządzenia (oszczędność do 25 proc.)

• Kupując i instalując urządzenia elektryczne należy brać pod uwagę sprawność, żywotność oraz etykiety energetyczne (np. wymiana lodówki dla pracowników na model  klasy A++ pozwoli zaoszczędzić rocznie 55 proc. energii).

Według danych przytaczanych przez Elektomont cena prądu w naszym kraju należy do najwyższych w Europie (biorąc pod uwagę siłę nabywczą). Eurostat ustalił, że w latach 2008 – 2009 ceny energii w Polsce wzrosły o prawie 18 proc., podczas gdy w Europie Zachodniej spadły o 1,5 proc. Średnia cena sprzedaży energii elektrycznej według URE wyniosła 201,36 zł za MWh, o 6 proc. więcej niż w 2011 r. 

Tendencja wzrostu cen prądu może utrzymywać przez wiele lat, bo zgodnie z uchwałą Rady Ministrów w sprawie polityki energetycznej Polski do 2030 roku zapotrzebowanie na energię elektryczną wzrośnie w tym czasie o 55 procent.