IT przenika do przemysłu
Internet rzeczy, Big Data i bezpieczeństwo cyfrowe wkrótce będą nierozerwalnie związane z pracą w fabrykach. Polskie firmy muszą jeszcze sporo inwestować - wynika z badania firmy Astor.
Według badania przeprowadzonego przez Astor wśród polskich firm produkcyjnych coraz chętniej sięgają one po rozwiązania z zakresu automatyki i informatyki – 91 proc. deklaruje częściowe lub całkowite zautomatyzowanie produkcji (w 2014 r. – 80 proc.), a 67 proc. postrzega się jako zinformatyzowane.
Z analizy wynika jednak, że automatyzacja dotyczy głównie zakładów o wysokich przychodach. Spośród przedsiębiorstw z rocznym obrotem do 300 mln zł tylko jedno na siedemnaście deklaruje zautomatyzowanie.
Oznacza to, że polski przemysł wymaga stworzenia infrastruktury w obszarze automatyzacji i informatyzacji, która będzie podstawą do inwestycji w bardziej rozwinięte technologie. Niezbędne są także nakłady na przygotowanie fachowców do ich wdrażania.
Inwestycje mają przygotować przedsiębiorstwa do działania zgodnie z koncepcją 'Przemysłu 4.0′ (czwartej rewolucji przemysłowej). Jej główna idea – smart factory – zakłada, że w przyszłości dzięki nowoczesnym technologiom konsumenci będą otrzymywać z fabryk m.in. spersonalizowane produkty, ale nie wpłynie to na wzrost kosztów wytwarzania. W modelu, w którym produkcja w większym stopniu zostaje zautomatyzowana, ludzie mają przede wszystkim poszerzać wiedzę i kompetencje. Dlatego w związku z czwartą rewolucją przemysłową w zakładach powinno rosnąć nie tylko zapotrzebowanie na rozwiązania IT i automatyzację, lecz także na specjalistów, jak automatyk i robotyk, inżynier oprogramowania, projektant systemów automatyki.
Z ideą Przemysłu 4.0 wiąże się korzystanie m.in. z Internetu rzeczy, analizy Big Data, bezpieczeństwa cyfrowego, sieci i komputerów przemysłowych, przetwarzania danych w chmurze, udostępnianie informacji, analizy danych w czasie rzeczywistym, integracji produktów z infrastrukturą. Każdy z tych czynników osobno przekłada się wielomiliardowe inwestycje w skali globalnej.
Z kolei kadra kierownicza potrzebuje stworzenia wizji rozwoju systemów. Tymczasem z badania przeprowadzonego przez LNS Research wynika, że 86 proc. menedżerów nie zna, nie rozumie i nie potrafi ocenić wpływu Internetu rzeczy na ich biznes. Z kolei w badaniu Astora 36 proc. polskich firm deklaruje, że ich systemy sterowania maszyn są zintegrowane z oprogramowaniem przemysłowym na tyle, aby automatycznie gromadzić dane.
Raport Astora „W jakie technologie inwestują firmy produkcyjne w Polsce?” opracowano na bazie badania przeprowadzonego w III kw. 2015 r. wśród 100 przedstawicieli polskich firm produkcyjnych.
Podobne aktualności
Unijny akt w sprawie danych: szansa czy zagrożenie dla polskich firm?
Ponad połowa polskich firm nie jest przygotowana do wdrożenia rozwiązań wymaganych przez unijny akt w sprawie danych – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Hewlett Packard Enterprise (HPE) przez YouGov.
Obszary biznesu, na które wpłynie GenAI
Globalne badanie wśród nabywców technologii pokazały, że podejmowanie decyzji technologicznych, systemy finansowe i operacyjne oraz zaangażowanie, doświadczenie i wsparcie klienta to trzy obszary biznesowe, w których generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) najbardziej wpłynie na przyszłą konkurencyjność organizacji i model biznesowy.
Biznes MSP w 2024 r.
Dostawcy usług IT oczekują, że 44 proc. przychodów w 2024 roku będzie pochodzić z usług zarządzanych o charakterze cyklicznym. To wzrost w stosunku do roku 2023 o 10 proc.