Badanie przeprowadzone na zlecenie Veeam Software przez CIONET Polska pokazuje, że 59 proc. firm i instytucji w naszym kraju zmaga się z tzw. „deficytem dostępności” czyli różnicą między potrzebami użytkowników a możliwościami ich zaspokojenia przez dział IT. Oznacza to m.in. niezdolność do zaspokojenia potrzeb użytkowników związaną z ograniczonymi możliwościami skutecznego odtworzenia danych i aplikacji po awarii.

Ponad połowa prób odzyskania danych trwa, zdaniem ankietowanych, zbyt długo (43 proc.) lub skutkuje odzyskaniem niekompletnych informacji (41 proc.). Przeciętny czas przestojów IT w firmach i instytucjach w Polsce wynosi 29 minut. Długość przestoju aplikacji krytycznych, którą są w stanie tolerować rodzimi dyrektorzy IT, wynosi średnio 12 minut. Natomiast w przypadku pozostałych aplikacji menedżerowie ds. IT są już gotowi zaakceptować przestoje trwające średnio 283 minuty, czyli ponad 4,5 godziny.

Jedynie 56 proc. biorących udział w badaniu decydentów IT jest pewnych, że ich aktualne rozwiązanie informatyczne potrafi przywrócić do działania zwirtualizowaną infrastrukturę IT w czasie określonym przez umowę o gwarantowanym poziomie świadczenia usług (SLA).

Sytuacja taka stanowi, zdaniem przedstawicieli Veeam Software, poważną barierę w rozwoju cyfrowej transformacji w polskich przedsiębiorstwach. Gdy przetwarzane w procesach biznesowych dane mają głównie charakter cyfrowy, brak dostępu do nich może generować konkretne straty lub skutkować niemożliwością osiągnięcia dodatkowych korzyści. Z naszego badania wyłania się dość niepokojący obraz. IT w działających w Polsce organizacjach w dalszym ciągu funkcjonuje w oderwaniu od potrzeb biznesowych” – ocenia Andrzej Niziołek, starszy menedżer regionalny Veeam Software w północnej i południowej części Europy Wschodniej.

Wyniki badania pokazują również, że polscy CIO są sceptyczni wobec rozwiązań chmurowych. Więcej przedsiębiorstw zamierza konsolidować obecną infrastrukturę w różnych lokalizacjach czy centrach danych (34 proc.) niż modernizować ją w oparciu o chmurę prywatną (27 proc.). Zarządzający działami IT większą wagę niż do wdrażania chmury przywiązują obecnie do inwestowania w: zwiększenie poziomu wirtualizacji serwerów (43 proc), aktualizację systemów operacyjnych (39 proc), czy rozbudowę pamięci masowych (36 proc.).

Zaledwie 20 proc. badanych uważa, że cloud computing zapewnia znacząco lub nieco wyższy poziom usług w stosunku do jakości usług oferowanych przez wewnętrzny dział IT. Jednocześnie aż 57 proc. respondentów uznaje, że chmura nie jest im niezbędna, ponieważ jakość świadczenia usług w obu modelach jest porównywalna. Średnio tylko 11 proc. wszystkich aplikacji w badanych przedsiębiorstwach stanowią obecnie aplikacje chmurowe. W ocenie ankietowanych menedżerów odsetek ten w ciągu dwóch najbliższych lat może zwiększyć się do 23 proc.