Pandemia pozytywnie wpłynęła na rynek RTV, AGD i elektroniki użytkowej. W 2020 r. jego wartość wzrosła o ponad 15 proc., do 36,1 mld zł – według danych PMR. Częstsze przebywanie w domu, nauka oraz praca zdalna wiązały się z wymianą lub doposażeniem mieszkania w sprzęt elektroniczny.

W 2021 r. mimo że popyt okazał się jeszcze większy, dynamika sprzedaży w ujęciu rok do roku była jednak niższa niż w 2020 r. ze względu na problemy z dostępnością produktów.

E-handel przekroczy 50 proc.

Co istotne, od 2021 r. internet jest największym kanałem sprzedaży elektroniki. Według danych PMR udział e-handlu w tym segmencie osiągnął 45 proc., przez co stał się największym kanałem sprzedaży na rynku produktów RTV, AGD i elektroniki użytkowej. Zakupy internetowe wyprzedziły pod względem obrotów sieci specjalistyczne. Przewiduje się, że do 2027 r. udział ten będzie nadal wzrastał, osiągając 51 proc. sprzedaży w rynku elektroniki.

Źródło: raport PMR „Handel detaliczny artykułami RTV, AGD i sprzętem elektronicznym w Polsce 2022. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022-2027”.

W tym kontekście warto przypomnieć badanie EFL, które wskazuje, że do internetu coraz bardziej przenoszą się także zakupy firmowe. Obecnie MŚP robią przeciętnie 33 proc. zakupów online. Prawie połowa badanych (46 proc.) uważa natomiast, że udział produktów nabywanych w sieci wzrośnie o 31-50 proc. w ciągu 5 lat.