Internet decyduje o zakupach
Handel online stanowi kilka procent sprzedaży, ale Internet znacznie bardziej oddziałuje na decyzje zakupowe Polaków. W przypadku sprzętu komputerowego prawie 30 proc. klientów wydaje pieniądze pod wpływem informacji znalezionych w sieci.
Z badania przeprowadzonego przez IMAS International wynika, że spora grupa klientów szuka danych i opinii o produkcie w Internecie, a potem idzie na zakupy do sklepu stacjonarnego. Takie zjawisko, nazwane efektem ROPO (research online, purchase offline), dotyczy także handlu elektroniką.
Według danych IMAS w przypadku podzespołów i akcesoriów komputerowych Internet ma bezpośredni wpływ na 29,2 proc. sprzedaży. Respondenci szukają informacji o produktach przede wszystkim na aukcjach i wyszukiwarkach (po 36 proc.), znacznie rzadziej – w sklepach internetowych (17 proc.).
Warto zwrócić uwagę, że większość nabywców podzespołów i akcesoriów komputerowych – ponad 70 proc. badanych przez IMAS – decyzje zakupowe podejmowało pod wpływem informacji spoza sieci – 20 proc. wybierało jakiś produkt będąc w sklepie, w trakcie zakupów, 15 proc. działało pod wpływem znajomych i rodziny, w 11 proc. przypadków przekonujące okazały się informacje od sprzedawcy.
Jeszcze większy wpływ na decyzje o zakupach wywarły informacje znalezione w sieci, dotyczące oprogramowania albo gier – w tym przypadku Internet miał bezpośredni wpływ na 38,5 proc. sprzedaży. Klienci czerpali wiedzę przede wszystkim z wyszukiwarek (45 proc.), znacznie rzadziej z e-sklepów (17 proc.) i witryn producentów (12 proc.). Spośród respondentów, dla których Internet nie był najczęstszym źródłem informacji, podobnie jak w przypadku podzespołów komputerowych większość zdecydowała się na zakup w sklepie (34 proc.), a 15 proc. – pod wpływem rodziny i znajomych.
Z badania wynika, że Internet nie jest tak ważnym źródłem informacji przy zakupie sprzętu RTV – miał bezpośredni wpływ na 12,9 proc. sprzedaży. W przypadku telefonów komórkowych i abonamentu wpływ Internetu przełożył się na 14,9 proc. sprzedaży. Warto jednak zauważyć, że także w tych grupach najwięcej osób, które czerpało wiedzę spoza Internetu, decydowało się na zakup będąc w sklepie.
Podobne aktualności
Konsumenci oszczędzają na smart home, chcą niezawodnego internetu
U prawie połowy ankietowanych osłabł zapał do wdrażania nowych technologii i gadżetów do domu.
Jakiego Internetu chcą użytkownicy?
Wnioski z Cisco Broadband Survey 2023 dotyczą również Polaków.
146 polskich ISP opuściło rynek
Rynek dostawców internetu nadal jest bardzo rozdrobniony. Działa na nim 2,6 tys. przedsiębiorców.