Sprzedaż "inteligentnych urządzeń" – smartfonów, komputerów, tabletów, wearables, inteligentnych głośników, urządzeń audio zwiększyła się w sumie o 6,5 proc. w 2019 r., do 2,4 mld szt. – ustalił Canalys. Zdaniem analityków to imponujący wynik w obliczu spowolnienia gospodarczego i politycznego.

Ponad połowa rynku to smartfony, ale najszybciej rosną trzy kategorie: osobiste urządzenia audio (+32 proc. w 2020 r. według prognozy), takie jak słuchawki bluetooth i douszne, inteligentne głośniki (+21,7 proc.) i inteligentne opaski (+11,8 proc.).

Canalys używa pojęcia "ambient computing", czyli kombinacji sprzętu, oprogramowania i usług, który jego zdaniem będzie rozwijał się na rynku w najbliższych latach. Otóż inteligentne urządzenia, zwłaszcza nowe kategorie, jak słuchawki, głośniki i opaski, uzupełniają ekosystem sprzętu dla konsumentów używanego wszędzie: w domu, w pracy i w drodze. Ocenia, że będzie to najważniejszy trend w elektronice konsumenckiej w 2020 r.

Ekspert Canalys uważa również, że w tym obszarze nie ma jednej strategii odpowiedniej dla wszystkiego i każdy producent musi określić swoje cele, możliwości i wskazać użytkowników. Przekonuje, że jest wiele do ugrania na tym rynku, zwłaszcza dla nowych dostawców.

Jego zdaniem producenci smartfonów mają dobrą pozycję wyjściową do ekspansji, natomiast powinni zadbać o integrację smartfonów z innymi urządzeniami, zarówno na poziomie łączności jak i oprogramowania. Jednak producentów sprzętu wyprzedzają pod względem usług i funkcji dostawcy platform, takich jak Amazon i Google. Aby konkurować z nimi, producenci urządzeń muszą rozważyć, jak pozycjonować je w ekosystemie w połączeniu z ich strategiami i wykreować nowe modele biznesowe uzupełniające cały ekosystem.

 

Prognoza sprzedaży urządzeń w 2023 r.