Wdrożenie inteligentnej produkcji przyspieszyło o 50 proc. od 2021 do 2022 r., co oznacza, że 2 na 3 producentów korzysta obecnie z jakiejś formy inteligentnego komponentu produkcyjnego – według badania Rockwell Automation.

Już 49 proc. respondentów – co oznacza wzrost o prawie 20 proc. rok do roku – korzysta z jakiejś formy inteligentnych urządzeń (AR, rzeczywistość mieszana, urządzenia do noszenia).

Zdaniem analityków w 2022 r. trend wzrostowy utrzyma się.

Po co firmom produkcyjnym cyfryzacja

Chmura, wzmocnione urządzenia przemysłowe i automatyzacja procesów pomagają firmom pokonywać wyzwania związane z niedoborem wykwalifikowanych pracowników, zarządzaniem łańcuchem dostaw i ograniczaniem ryzyka. Do tego działania w zakresie ESG są traktowane bardziej priorytetowo.

Jednocześnie połączenie analiz opartych na danych, szybkości i automatyzacji nigdy nie było bardziej dostępne. Wszystko to przyspiesza wdrażanie inteligentnej produkcji.

Cyfryzacja ratunkiem przed niedobrem kadr

Z kolei rozszerzona rzeczywistość pomaga szybko wdrożyć nowych pracowników i przyciągnąć nowe talenty – wynika z badania.

Aż 75 proc. pytanych postrzega technologię jako kluczowe rozwiązanie problemów pracowników. Jak zauważono, przy ponad 800 tys. nieobsadzonych stanowisk produkcyjnych potrzebne jest nowe podejście do rozwiązania problemu niedoboru kadr. Ponad 80 proc. respondentów podkreśla znaczenie pozyskania i utrzymania wysokiej jakości siły roboczej.

Z danych wynika również, że modularyzacja oprogramowania, która pozwala na stopniowe przyjmowanie technologii, zyskuje na popularności.

Nie budżety, a niezdecydowanie hamulcem inwestycji
Jako główną przeszkodę we wdrożeniach inteligentnej produkcji respondenci wskazali… niezdecydowanie. Aż 20 proc. firm waha się, co robić, bo mają do wyboru zbyt wiele opcji inwestycyjnych.

Będą inwestować w planowanie łańcucha dostaw

Już 78 proc. producentów zapewnia, że posiada rozwiązanie dotyczące punktu planowania łańcucha dostaw, Tym niemniej 38 proc. stwierdziło, że planuje zainwestować w planowanie łańcucha dostaw, wskazując, że ich obecne rozwiązanie nie wystarczy.