Przychody Ingram Micro w kwartale zakończonym 2 kwietnia br. stopniały o 12,2 proc., do 9,34 mld dol. To wynik poniżej prognozy analityków (10,08 mld dol.). Ok. 200 mln dol. spadku sprzedaży jest związane – jak tłumaczy Ingram – z rozmowami w sprawie 'korzystnej zmiany’ w kontraktach z niektórymi klientami w Europie. Ponadto za 3 pkt procentowe w dół odpowiada negatywny wpływ zmiany kursów walut. Alain Monie, CEO Ingrama, tłumaczy spadki obrotów mniejszymi zakupami wysoko wolumenowych produktów, jak komputery, smartfony, serwery i pamięci masowe.

Marża brutto dystrybutora wzrosła w minionym kwartale z 5,8 proc. do 6,77 proc. Jednak ze względu na wyższy koszty sprzedaży, ogólny, administracji, amortyzacji i reorganizacji (w tym ostatnim przypadku koszt poszedł w górę 4-krotnie, do 16,6 mln dol.), zysk operacyjny stopniał ponad 2-krotnie, do 38,4 mln dol., a zysk netto zmniejszył się z 43,3 mln dol. przed rokiem do 1,9 mln dol. w kwartale zakończonym 2 kwietnia br. (prawie 23-krotny spadek).

Zysk operacyjny nie liczony metodą GAAP wyniósł 101 mln dol. wobec 125 mln dol. w ub.r. Ingram twierdzi, że lepszy miks produktów nie zrekompensował spadku sprzedaży w wielu krajach, jak i wydatków na inwestycje, zwłaszcza na rynkach międzynarodowych.

Znacznie wzrósł cash flow operacyjny, z 60 mln dol. do 275 mln dol., co jest związane z wdrażanym programem przyspieszenia czasu pracy kapitału. Stopa zwrotu z zainwestowanych środków wyniosła 5,9 proc.

Spadła sprzedaż w Europie
Sprzedaż dystrybutora w Europie zmniejszyła się o 13,4 proc., z 3,07 mld dol. do 2,66 mld dol., głównie z powodu spowolnienia w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji. Przychody w Niemczech spadły według Ingrama ze względu na mniejszy popyt na smartfony i PC, jak również decyzję o wyjściu ze sprzedaży wysokowolumenowych, niskomarżowych produktów.

W USA przychody spadły o 12,6 proc., z 4,44 mld dol. do 3,88 mld dol. Za ok. 100 mln dol. spadku odpowiada ograniczenie o jedną trzecią biznesu mobilnego z Verizonem (operatorem komórkowym).

HP Inc. oraz Hewlett-Packard Enterprise są nadal największymi producentami dystrybuowanymi przez Ingram Micro. W poprzednim kwartale produkty tych marek odpowiadały za 14 proc. sprzedaży dystrybutora, ale była to kwota niższa o 15 proc. rok wcześniej. Numerem 2 jest Apple (11 proc. udziału w przychodach Ingrama wobec 12 proc. przed rokiem), a numerem 3 – Cisco (10 proc., rok temu było nieco mniej).

Ingram Micro zostanie przejęty w II poł. br. przez chiński fundusz Tianjin Tianhai, należący do holding HNA. Nieco wcześniej przejmie RRC w Polsce i regionie Europy Środkowo – Wschodniej.