Rynek Metaverse nabiera rozpędu. Zwiększy wartość globalnie z 61,8 mld dol. w 2022 r. do 426,9 mld dol. do 2027 r., czyli blisko 7-krotnie. Średnia roczna stopa wzrostu wyniesie aż 47,2 proc. – według prognozy MarketsandMarkets. A to zapewne nie koniec jazdy rynku w górę.

Takie sumy ma przynieść łącznie sprzedaż sprzętu, usług i oprogramowania (m.in. do rozszerzonej rzeczywistości, silniki gamingowe, mapping 3D, modelowanie i rekonstrukcja, platformy Metaverse i platformy finansowe).

Co pomoże zwiększyć przychody

Prognoza zakłada, że wzrost rynku będą napędzać głównie przystępne cenowo urządzenia końcowe, co pomoże w powszechnym wykorzystaniu Metaverse w zastosowaniach konsumenckich. Analitycy zwracają w tym kontekście uwagę na wprowadzenie sprzętu VR w Chinach i Indiach w stosunkowo niskich cenach, akceptowalnych dla masowych klientów.

Co więcej, niektórzy producenci już oferują w gratisie urządzenia XR (extended reality) przy zakupie różnej elektroniki, jak telewizory, monitory i konsole do gier.

Ponadto oczekuje się, że wzrost popytu na urządzenia z branży medialnej i rozrywkowej, takie jak zestawy VR, zestawy MR (mixed reality), HUD, HMD, inteligentne okulary czy kaski będzie sprzyjał rozwojowi rynku Metaverse.

Istotne będą również pozytywne doświadczenia klienta. Zdaniem analityków ważne dla akceptacji tej technologii jest to, że oferuje ona możliwość aktywności w pierwszej osobie, działa jak naturalny interfejs użytkownika i zapewnia swobodę tworzenia realistycznych scenariuszy wirtualnych, poprawiając wrażenia użytkowników z grania. W ten sposób umożliwia tworzenie wielu możliwości dla dostawców Metaverse.

Sprzęt z największym udziałem, software liderem wzrostu

Przewiduje się, że sprzęt będzie miał największy udział w przychodach na rynku Metaverse w ciągu najbliższych 5 lat. Segment oprogramowania ma natomiast rosnąć najszybciej, czyli powyżej 47-procentowej średniej co roku.

Tę dynamikę przypisuje się potrzebie tworzenia ekosystemów 3D za pomocą silników, umożliwiających scentralizowane, jak i zdecentralizowane przechowywanie, przenoszenie i aktualizację danych w bezpieczny sposób, a także optymalną koordynację dostawców i potrzeb użytkowników.

Np. rekonstrukcja 3D pozwala tworzyć realistyczne i naturalnie wyglądające przestrzenie. Za pomocą specjalnych kamer 3D można przenieść realny świat do sieci, renderując modele 3D budynków, miejsc i obiektów. Wygenerowany materiał rejestrowany z wykorzystaniem tzw. przechwytywania wolumetrycznego można oglądać w trzech wymiarach w rzeczywistości wirtualnej lub mieszanej.

Co czego przyda się Metaverse
Wśród przykładów zastosowań oprogramowania Metaverse wskazano sport, rozrywkę, medycynę, edukację, szkolenia, reklamę.

Metaverse pomoże też sprzedaży smartfonów, laptopów, telewizorów

Przewiduje się, że nowinki przyjmą się najszybciej w Azji. Stąd region Azji i Pacyfiku będzie cechować największy wzrost obrotów na globalnym rynku, co ma wynikać z wyższych wydatków konsumentów i rosnącej popularnością zaawansowanych technologii, takich jak XR, sztuczna inteligencja i chmura.

Co istotne, przewiduje się, że efekt coraz większej popularności Metaverse przełoży się na zapotrzebowanie na tradycyjne produkty elektroniki użytkowej, takie jak smartfony, tablety, laptopy i telewizory.

Metaverse zmieni relacje firm z klientami. Czas na działania

Z kolei jak przewiduje GlobalData, wirtualny świat, w którym użytkownicy dzielą się doświadczeniami i współdziałają w czasie rzeczywistym, może zmienić sposób, w jaki firmy i klienci angażują się w produkty i usługi.

Jednak Metaverse wymaga zaawansowanych technologicznie strategii i sposobów budowania zaufania.

Cyfrowi giganci, tacy jak Meta, a także start-upy, wkraczają do metaświata za pomocą wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, cyfrowych bliźniaków, blockchain i sztucznej inteligencji. Jednocześnie dostawcy usług IT, tacy jak Accenture i Infosys, opracowują narzędzia, które pomagają przedsiębiorstwom wejść w metawersum – zauważają analitycy.

„Ponieważ Metaverse szybko dojrzewa, jest to kluczowy czas dla działania liderów transformacji cyfrowej. Można go zastosować w kilku przypadkach użycia, aby uczynić operacje biznesowe bardziej spersonalizowanymi, poprawić zaangażowanie klientów i zwiększyć przychody” – uważa Abhishek Paul Choudhury, analityk w GlobalData.