Tegoroczne targi elektroniki konsumenckiej IFA rozpoczęły się 5 września. Swoją ofertę w halach berlińskiego centrum targowego prezentuje 1200 wystawców z 32 krajów, w tym najważniejsze globalne marki. To, co wprowadzają w tym sezonie, ma wyznaczać trendy na rynku konsumenckim w najbliższych kwartałach, aczkolwiek na IFA nie zabrakło również rozwiązań skierowanych do klientów biznesowych. Oglądając tylko część ekspozycji nie sposób nie zauważyć, że większość producentów lansuje sprzęt i akcesoria mobilne. Konsumentów ma przyciągnąć większa wydajność urządzeń, wyraźniejsze ekrany, dłuższy czas pracy na baterii, niższa waga i mniejsza grubość obudowy niż w modelach poprzedniej generacji.  

 

2 w 1 wyjdzie z niszy

Sporo nowych modeli zaprezentowało Lenovo. Sprzęt komputerowy aktualnego lidera rynku światowego rynku PC pokazuje, że dla współczesnego konsumenta ważna jest elastyczność zastosowań. Firma poszerzyła ofertę tabletów i komputerów, pojawił się także model dla graczy. TAB S8 to pierwszy tablet Lenovo z procesorem Intel i systemem Android. Z kolei Miix 2 to tablet z Windowsem, który ma służyć zarówno do pracy, jak i rozrywki, a większą mobilność (innymi słowy, swobodę) zapewnia użytkownikowi akumulator, wystarczający na 8 godz. pracy. Nowe modele Yoga 2 mają ekrany, które można obracać o 360 st., czyli użytkownik może ustawić wyświetlacz tak jak lubi, lub potrzebuje. Nowa Yoga 2 Pro z 13,3-calowym panelem QHD+ (3200 x 1800 pikseli) ma baterię, która powinna wystarczyć na cały dzień pracy (do 9 godz.). Lenovo zapowiedziało ponadto dwa wydajne komputery dla graczy: Y70 Touch, pierwszy 17-calowy notebook dotykowy Lenovo z najnowszym procesorem i grafiką do obsługi gier HD, a także Erazer X310.

Jako jedną z najważniejszych premier IFA wskazywano 11,6-calowy Thinkpad Helix – laptop 2 w 1, wyposażony w najnowszy procesor Intel Core M. Ten model ma działać na akumulatorze nawet 12 godz. Saching Pathak, product manager Lenovo, uważa, że sprzęt 2 w 1 będzie zyskiwał na popularności, zwłaszcza w firmach, choć na razie na całym rynku komputerów mobilnych ma kilka proc. udziału. – Przejście z desktopów na laptopy również nie nastąpiło od razu – zauważył menedżer. Według niego w ciągu roku producent zwiększa sprzedaż tego rodzaju modeli o ok. 20 proc. Co więcej zdaniem Pathaka sprzętu 2 w 1 używają przede wszystkim młodzi ludzie, czyli klienci, którzy mogą kupować tego typu urządzenia także w przyszłości.

Nowy Thinkpad jest skierowany głównie dla użytkowników biznesowych, zwłaszcza tych, którzy są mobilni, dużo podróżują, pracują poza biurem (aczkolwiek ma również wystarczającą wydajność do dłuższej pracy przy biurku). Neil Berville, Executuve Director EMEA Channel & Alliances, uważa natomiast, że resellerzy nie powinni ograniczać swojej oferty do sprzętu dla biznesu. Zaznacza, że granice między rynkiem konsumenckim i biznesowym zacierają się. Ponadto przedsiębiorcy często preferują sprzęt klasyfikowany jako konsumencki. Wobec tego resellerzy powinni mieć szeroki wybór modeli – zarówno biznesowych, jak i konsumenckich, co odróżni ich od dużych retailerów, którzy z reguły ofertę poszczególnych vendorów ograniczają do najpopularniejszych pozycji.

Z kolei Toshiba zaprezentowała m.in. Encore Mini – 7-calowy tablet z Windows 8.1 z Bing oraz rocznym darmowym abonamentem na Office 365 Personal. Ten model wyposażono w procesor Intel Atom Z3735G. Jest to również urządzenie, które ma cechować elastyczność zastosowań, no i ze względu na rozmiar – łatwość przenoszenia.

 Nie zabrakło oczywiście nowych smartfonów, np. Huawei pokazało Ascend G7 z 5.5-calowym ekranem HD i aparatem z matrycą 13 megapikseli oraz LTE kategorii 4. Z kolei Ascend Mate 7 został wyposażony w duży, 6-calowy ekran z wyświetlaczem Full HD, 8-rdzeniowy procesor i  baterię o pojemności 4100 mAh.

Obok notebooków, tabletów i smartfonów są 'urządzenia do ubierania’ – swoje propozycje prezentują m.in. Acer, Asus, LG, Samsung. 

 

Jak dodatki, to mobilne

Na mobilne urządzenia, oparte m.in. na pamięciach Toshiby, postawił Wilk Elektronik. Są to pendrive’y z funkcją On-the-GO (OTG), które można podpiąć bezpośrednio do smartfona. Zdaniem Macieja Wierzykowskiego z Wilka popyt na takie pamięci będzie rosnąć, ponieważ przybywa użytkowników smartfonów. Firma przewiduje również zainteresowanie przenośnymi akumulatorkami, stąd w portfolio pojawił się nowy power bank – model P661. Hitem ma być natomiast przedpremierowy model dysku SSD zbudowanego na bazie czterordzeniowego kontrolera Phison PS3110. Przedstawiciel firmy podkreślił, że Wilk Elektronik intensywnie rozwija sprzedaż za granicą (eksport stanowi już 60 proc. sprzedaży polskiej firmy).

Mobilność jest także priorytetem wśród producentów  akcesoriów – Hama wypełniła całą halę targową akcesoriami do smartfonów i tabletów. Klientów mają przyciągnąć etui do urządzeń mobilnych w rozmaitych wariacjach, podstawki, zasilacze, słuchawki. Wyeksponowano wybór rozmaitych klawiatur do tabletów, co wskazywałoby na to, że jest to produkt, który zdaniem tej marki zainteresuje konsumentów w najbliższym okresie.

Akcesoria do urządzeń mobilnych wyeksponował także Logitech. – Obecnie sprzedażowym hitem są głośniki Bluetooth, na których można odtwarzać dźwięk ze smartfona – poinformował Adrian Lipp, Marketing Manager Assistant. Jego zdaniem trend zainteresowania tego rodzaju akcesoriami utrzyma się w kolejnych kwartałach. Konsumenci chętnie kupują także według niego dodatki dla graczy, jak myszy.

 

Bluetooth dobrze się sprzedaje

Według zaprezentowanych na IFA danych GfK dodatki wyposażone w łączność Bluetooth są motorem wzrostu rynku akcesoriów mobilnych w zachodniej Europie. W I poł. 2014 r. klienci w 6 krajach (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania i Holandia) wydali na głośniki Bluetooth 211 mln euro, tj. o 46 proc. więcej niż rok wcześniej. W przypadku słuchawek Bluetooth wartość sprzedaży zwiększyła się o 54 proc. Z powodu popularności smartfonów spada natomiast zainteresowanie odtwarzaczami MP3 – ich zbyt (wartościowo) we wspomnianych krajach spadł o 16 proc. Zwiększa się natomiast zainteresowanie elektronicznymi dodatkami związanymi ze sportem i aktywnością fizyczną (czyli np. urządzeniami mierzącymi puls, przebyty dystans, stracone kalorie itp.). Na takie akcesoria zachodnioeuropejscy konsumenci wydali 7,7 mln euro  w I poł. br., tj. o 15 proc. więcej niż rok wcześniej.