IDC: większe spadki na polskim rynku materiałów eksploatacyjnych
W pierwszej połowie 2013 r. konsumpcja materiałów eksploatacyjnych do urządzeń drukujących na polskim rynku zmniejszyła się o 6,9 proc. rok do roku i wyniosła ponad 7 mln sztuk. To największy spadek w ostatnich latach – informuje IDC.
Konsumpcja w badaniu IDC to różnica pomiędzy liczbą materiałów zamówionych przez polskie oddziały producentów, a ilością materiałów, które zostały wysłane za granicę (nie rozprowadzano ich w Polsce). Za spadkiem w pierwszych 6 miesiącach br. stoi według firmy badawczej przede wszystkim niższa sprzedaż kartridży atramentowych, co odzwierciedla kurczący się zbyt urządzeń, trwający w Polsce od 2009 r. Mimo działań prawnych prowadzonych przez producentów wkładów OEM (procesy przeciwko dostawcom alternatywnym, zwiększona aktywność na polu patentowym), rynek materiałów oryginalnych skurczył się w I poł. br. bardziej, niż segment kartridży kompatybilnych.
Tym niemniej niektóre marki zakończyły półrocze na plusie. Wśród
nich jest obecny lider – ActiveJet (ponad 22 proc. udziału ilościowego w
rynku kompatybilnych atramentów) oraz drugi brand należący do Actionu –
Actis. Kolejny co do wielkości udziałów w sprzedaży tuszów BlackPoint
(ponad 10,5 proc. udziału ilościowego), a także marka Printe, należąca
do Grupy BlackPoint, zanotowały spadki.
Rynek tonerów okazał się stabilny. Tutaj z kolei konsumpcja produktów OEM rosła szybciej, niż sprzedaż zamienników, która utrzymała się na podobnym poziomie, co w I poł. 2012 roku. Według IDC cały rynek tonerów zanotował w I poł. 2013 roku nieznaczny wzrost.
Podobne aktualności
Umowy na usługi zarządzane IT i biznesowe przebiły 100 mld dol.
Będą rosły wydatki firm na usługi zarządzane, zwłaszcza obejmujące chmurę i sztuczną inteligencję - według prognozy.
Rynek monitorów odbił po 5 kwartałach spadków
W 2024 r. i 2025 r. zanosi się na wzrosty sprzedaży. Są ku temu istotne powody - według prognozy.