Prognoza przewiduje sprzedaż tabletów na świecie w IV kw. 2013 r. na poziomie 84,1 mln szt., a komputerów – 83,1 mln szt. W podsumowaniu całego roku nadal jednak desktopy i notebooki będą miały liczebną przewagę. Dopiero w 2015 r. tablety mają wyprzedzić pod względem sprzedaży sprzęt PC. Zdaniem firmy badawczej konsumenci nadal będą kupować tablety oraz smartfony z wyższej półki, ale wkrótce tanie modele zdominują rynek. 

Sprzedaż urządzeń “smart connected”, czyli smartfonów, tabletów, desktopów i notebooków łącznie, w 2013 r. powinna osiągnąć prawie 1,6 mld szt., co oznacza wzrost o 27,8 proc. rok do roku (w 2012 r. było + 30,3 proc.). W tym według IDC będzie 1 mld smartfonów, 227,3 mln tabletów, 180,9 mln komputerów przenośnych i 134,4 mln komputerów biurkowych. W ciągu najbliższych 4 lat sprzedaż tabletów i smartfonów ma wzrosnąć o ponad 70 proc. Także notebooki będą na plusie do 2017 r. (+8,7 proc.).

Na sprzedaży urządzeń „smart connected” coraz trudniej będzie zarobić, ponieważ obroty wzrosną dużo mniej niż sprzedaż ilościowa – w 2013 r. dla wszystkich urządzeń „smart connected” – o 10,6 proc., a w 2017 r. – już tylko o 3,1 proc. Powód – dużo tanich smartfonów i tabletów w ofercie. Sprzęt tego rodzaju w cenie poniżej 350 dol. w 2013 r. będzie miał 68 proc. udziału w przychodach na całym rynku.

 

Prognozowane dostawy urządzeń 'smart connected’ w 2013 r. i 2017 r. (w mln szt.)

Kategoria produktu

Dostawy w 2013 r.

Udział w rynku w 2013 r.

Dostawy w 2017 r.

Udział w rynku w 2017 r.

Wzrost 2013 –
2017

Desktopy

134.4

8.6%

123.11

5%

-8.4%

Notebooki

180.9

11.6%

196.6

8%

8.7%

Tablety

227.3

14.6%

406.8

16.5%

78.9%

Smartfony

1013.2

65.1%

1733.9

70.5%

71.1%

Razem

1,556

100%

2,460.5

100%

58.1%

 

 

Źródło: IDC Worldwide Quarterly Smart Connected Device Tracker, wrzesień 2013 r.