Obchodząca 100-lecie firma powstała jako Computing Tabulating Recording, w 1924 r. przyjęła nazwę International Business Machines. Jej historia wyróżnia się wieloma innowacjami – IBM wynalazł kartę perforowaną, dysk twardy, dyskietkę, komputer osobisty i drukarkę laserową. Koncern uczestniczył m.in. w amerykańskim programie kosmicznym i opracowaniu systemu ubezpieczeń społecznych w USA.

W nadchodzących latach IBM również stawia na innowacje: do 2015 r. 7 mld dol. przychodów zamierza osiągnąć z cloud computingu. Wpływy w tym segmencie powinny rosnąć, ponieważ, jak wynika z badań przeprowadzonych przez koncern, w ciągu najbliższych kilku lat 60 proc. firm planuje wdrożenie rozwiązań cloud. Ponad dwa razy więcej – 16 mld dol. IBM chce zarobić na analityce biznesowej. Według koncernu tego rodzaju usługi są priorytetem dla ponad 80 proc. szefów firm, zapotrzebowanie powinno zwiększać się ze względu na rosnące zasoby danych – z prognozy IDC wynika, że w ciągu 10 lat ich ilość na całym świecie wzrośnie prawie 30-krotnie (do 35 zettabajtów). Przychody z innowacji, takich jak inteligentne rozwiązania zarządzania energią czy ruchem ulicznym, sięgną 10 mld dol. do 2015 r. Dla porównania w 2010 r. całkowite wpływy koncernu wyniosły 99,9 mld dol. Prawie jedną trzecią przychodów IBM mają przynieść tzw. rynki wzrostu, do których zalicza się m.in. Polska.

W związku z jubileuszem IBM zaplanowało szereg inicjatyw. Wśród nich jest Forum Liderów Przyszłości Think!, które we wrześniu w Nowym Jorku zgromadzi ponad 700 uczestników. Debata będzie dotyczyła wpływu innowacji na rozwój gospodarczy, zmiany modelu przywództwa w biznesie, technologiach i społeczeństwie w XXI w.