W 2022 r. macierze all-flash będą stanowiły 55 proc. wartości sprzedawanych urządzeń w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w regionie nordyckim. Ponadto 35 proc. udziału zachowują macierze hybrydowe, a 10 proc. – HDD – prognozuje IDC.

Dla porównania w 2019 r. udziały mają kształtować się odpowiednio na poziomie 43 proc., 42 proc. i 15 proc. –  wynika z badania „Macierze all-flash – właściwa odpowiedź na wyzwania cyfrowej transformacji”, zaprezentowanego przez IDC podczas Huawei IT Day w Warszawie.

„Można spodziewać się skokowego wzrostu sprzedaży macierzy all-flash” – uważa Jarosław Smulski, Senior Program Manager Systems & Infrastructure Solutions, IDC. Przekonuje, że o ich ekspansji zdecydują cechy funkcjonalne. Według niego AFA są idealne dla nowych obciążeń (IoT, AI, Big Data).

Głównym czynnikami wzrostu będzie wysoka wydajność, automatyzacja, niższe TCO – przekonywał podczas prezentacji Jarosław Smulski.

Dariusz Dobkowski, dyrektor sprzedaży rozwiązań data center w Huawei Polska, podkreślał, że na korzyść produktów flash przemawiają wskaźniki wydajności, jak i coraz korzystniejsze ceny.

„Między technologią mechaniczną a elektroniczną jest już przepaść.” – twierdzi dyrektor. Np. według niego wskaźniki opóźnień, wydajności, zużycia energii, ryzyko awarii są dużo bardziej korzystne dla rozwiązań AFA.

Np. różnica cen rozwiązań flashowych wynosi 1,9x ceny wobec HDD w segmencie rozwiązań krytycznych („mission critical enterpise”). W 2021 r. różnica powinna się zmniejszyć do 1,6x.

 

Dane są kluczowe dla przedsiębiorstw

Jarosław Smulski podkreślał rolę danych w cyfrowej transformacji. Według niego zwiększa się znaczenie danych i szybkich, trafnych decyzji podejmowanych w oparciu o nie.

„Bez tego trudno zrozumieć, jak istotne stają się macierze, które udostępniają dane.” – wyjaśniał menedżer IDC.

Twierdzi, że biznes oczekuje w oparciu o dane informacji cennych dla prowadzonej działalności. To mogą być prognozy, informacje dotyczące zasobów czy oczekiwań klientów.

Dlatego, jak przekonuje, cyfrowa transformacja wymaga nowych aplikacji w obszarze sztucznej inteligencji, Internetu rzeczy i big data.
 
Według przytoczonych danych do 2023 r. w regionie CEE powstanie 100 mln nowych aplikacji. Będą to wymagające aplikacje, modularne, bezustannie podlegające unowocześnianiu. Dlatego macierze all-flash będą dla nich odpowiednią bazą.

Jarosław Smulski zaznaczał, że inwestycjom w AFA sprzyja także redefinicja roli szefów IT – koncentrują się na poprawie sprawności operacyjnej biznesu i innowacjach. Priorytetem jest dla nich poprawa doświadczeń klientów i partnerów handlowych – według badania.

„Informatyka ma stać się kołem napędowym organizacji” – twierdzi analityk IDC.

Region nordycki wyprzedza trendy

Według IDC prognozę wzrostu inwestycji w AFA potwierdzają plany inwestycyjne pytanych organizacji. Otóż w regionie CEE 13 proc. respondentów już wdrożyło macierze all flash, 11 proc. planuje to zrobić w ciągu 6 – 12 miesięcy, 22 proc. – rozważa inwestycję w AFA. Póki co ponad połowa (58 proc.) nie ma takich planów lub nie zna technologii.

Region nordycki jest natomiast bardziej zaawansowany jeśli chodzi o implementację macierzy AFA – już 19 proc. respondentów zrealizowało projekty, 27 proc. planuje to zrobić w ciągu roku, a 31 proc. rozważa inwestycję w AFA.

Jarosław Smulski zaznaczał, że warto zwrócić uwagę na trendy w krajach nordyckich, gdyż wyprzedają one zjawiska obserwowane następnie w Polsce.

Z badania wynika, że obecnie głównie branża finansowa najszerzej korzysta z AFA – 40 proc. już zrealizowało wdrożenia, ale planuje tylko 12 proc. Natomiast sektor telekomunikacyjny przymierza się do większych inwestycji (odpowiednio 13 proc. i 38 proc.). Zakupów można spodziewać się także w firmach produkcyjnych (15 i 25 proc.).

 

Dlaczego chcą inwestować

Większość badanych inwestuje w macierze all-flash głównie z uwagi na wydajność (82,5 proc.), 74,2 – ze względu na TCO, 71,9 proc. – z uwagi na automatyzację, 66,4 proc. – wysoka dostępność. Są to odpowiedzi dla krajów CEE i nordyckich łącznie.

Dlaczego użytkownicy wybierają macierze all-flash? W regionie Europy Środkowej i Wschodniej na pierwszym miejscu wskazano łatwość zarządzania (78 proc.). Na kolejnych łatwość integracji (76 proc.), atrakcyjne koszty utrzymania (75 proc.).

Kolejne czynniki to dobra reputacja oraz gotowość do przeprowadzenia proof of concept. Czyli potencjalni użytkownicy są chętni do rozmowy na temat wdrożeń.

Ponadto w krajach CEE jako powody inwestycji w macierze AFA wskazano wytrzymałość komponentów (83 proc.). Zdaniem analityka wynika to z tego, że flashe są postrzegane jako rozwiązania z wyższych półek. Na drugiej pozycji wymieniono wysoką wydajność  (81 proc.). Trzecia na liście priorytetów jest wysoka dostępność (76 proc.).

Natomiast w krajach nordyckich wydajność jest już najważniejszym czynnikiem skłaniającym klientów do zakupów (87 proc.), a na drugim – mniejsze TCO (77 proc.). Na trzecim jest automatyzacja (72 proc.).

Gdzie sprawdzają się macierze all-flash? Z badania wynika, że największe zapotrzebowanie na AFA będzie związane z rozwojem Internetu rzeczy i obciążeniami IoT. Ponad połowa (53 proc.) pytanych odpowiedziała, że nowe obciążenia IoT w serwerowni będą instalowane na macierzach all-flash. Kolejne miejsce na liście potrzeb związanych z AFA zajmuje tworzenie treści i praca grupowa (50 proc.).
 

NVMe będzie zyskiwać na znaczeniu

Konrad Tutak, IT Product Manager pamięci masowych w Huawei, ocenia, że przyspieszeniu wzrostu udziału w rynku macierzy AFA sprzyja m.in. technologia NVMe, która pozwala na lepszą wydajność i krótsze czasy reakcji macierzy. Kolejnym trendem jest wzrost zainteresowania systemami active-active. Następnym – automatyzacja procesów.

Jak wynika z danych IDC, znajomość macierzy opartych na technologii NVMe jest wciąż niewielka.  
W regionie CEE 9 proc. organizacji już je wdrożyło, 9 proc. planuje wdrożenia w ciągu 6-12 miesięcy, ale aż 63 proc. respondentów nie ma takich planów lub nie zna tej technologii.

W krajach nordyckich liczba zakończonych wdrożeń NVMe jest nawet mniejsza  (4 proc.), ale 27 proc. zamierza zrealizować taką inwestycję w okresie najbliższego roku, a nie chce tego zrobić lub nie wie, o czym mowa, 38 proc. pytanych.