HP: wzrost pomimo przeciwności
O ponad 20 proc. spadła sprzedaż notebooków HP, odnotowano dołek na drukarkach, mimo to... producent zwiększył przychody.
Skutki lockdownu w Chinach nie są tak dotkliwe dla HP, jak dla innych producentów – twierdzi CEO.
Dobra sprzedaż komercyjna zwiększyła przychody HP, mimo że ograniczona aktywność konsumentów ciągnie bilans w dół – wynika z danych firmy za II kw. finansowy, zakończony 30 kwietnia br. Przychody koncernu zwiększyły się o 3,9 proc. r/r, do 16,5 mld dol.
Skurczyła się jednak zarówno marża operacyjna (z 8,6 proc. do 7,8 proc.), jak i zysk netto – o 19 proc., do 1 mld dol.
23 proc. spadek na notebookach, ale… wzrost
Znacznie zmniejszyły się dostawy notebooków HP, jeśli chodzi o wolumeny – aż o 23 proc. r/r, a desktopów o 11 proc.
Mimo to… przychody biznesu PC (Personal Systems) okazały się wyższe w II kw. o 9 proc. niż przed rokiem (11,5 mld dol.) przy marży operacyjnej 6,9 proc. Najwyraźniej więc średnie ceny sprzedaży komputerów były znacznie wyższe niż w ub.r.
Druk: mniej kupili zarówno konsumenci, jak i firmy
Przychody w segmencie druku spadły o 7 proc., do 5 mld dol., zwłaszcza za sprawą konsumentów (-12 proc.). Biznes wydał na sprzęt o 4 proc. mniej niż przed rokiem. Także na materiałach eksploatacyjnych był dołek (-6 proc. r/r).
Liczba dostarczonych domowych urządzeń drukujących w II kw. spadła o 24 proc., a biznesowych o 17 proc.
Jednak marża operacyjna w biznesie druku sięgnęła 19,3 proc. Warto też zaznaczyć, że problemem na rynku druku jest nadal dostępność, na braki cierpią główni dostawcy.
CEO: praca hybrydowa zwiększa zakupy
CEO HP Enrique Lores wyjaśnia spadek przychodów z notebooków m.in. powrotem pracowników do biur. W tej sytuacji część firm przeniosła się z powrotem na komputery stacjonarne.
„Kluczowym przesłaniem jest naprawdę duży popyt w sektorze komercyjnym” – zaznacza CEO. Zauważa, że przychody komercyjne w biznesie PC wzrosły o 18 proc. i mają już 65 proc. udziału w działalności HP związanej z systemami osobistymi.
Podkreśla także, że pomimo spadku dynamiki wobec ub.r. przychody i zyski firmy okazały się lepsze niż spodziewali się analitycy, kwartał był rekordowy w biznesie PC, co w jego ocenie jest związane z zapotrzebowaniem stworzonym przez hybrydowe rozwiązania pracy.
Szef firmy zaznacza też, że „kluczowe biznesy wzrostowe” poprawiły się dwucyfrowo, jak urządzenia peryferyjne i gaming o 40 proc., co w całym pierwszym półroczu finansowym (od listopada ub.r. do końca kwietnia br.), dało 5,6 mld dol. przychodów (na 33,5 mld dol. całej firmy). W ub.r. HP poszerzyło portfolio, kupując od Kingstona urządzenia peryferyjne marki HyperX.
Skutki lockdownu w Chinach nie tak dotkliwe jak u innych
CEO przyznał, że firma nie uniknie skutków blokad związanych z Covid-19, która dotknęła producentów w Chinach. Konsekwencje według szefa firmy było widać już w II kw.
Jednak w ocenie CEO wpływ lockdownu na HP był mniejszy niż na inne marki, dzięki lokalizacji fabryk i rejonów, w których doszło do blokad. Zaburzyły one głównie logistykę producenta.
Podobne aktualności
Dołek na rynku urządzeń drukujących
5 największych producentów odnotowało spadek dostaw w IV kw. 2023 r.
HP: sprzedaż poniżej oczekiwań, rentowność w górę
W I kw. wciąż słaby rynek PC wpłynął na wyniki producenta. „Mamy ogromny impet w projektowaniu PC AI, które wszyscy zobaczycie jeszcze w tym roku” – zapowiada CEO.