Wśród nowości HP, jakie trafią na rynek w IV kwartale i w przyszłym roku, są maszyny laserowe (A4, A3, wielofunkcyjne, drukarki) oraz seria urządzeń atramentowych, aczkolwiek przedstawiciele producenta podkreślali, że sprzęt nie jest jedynym istotnym elementem nowej oferty, może nawet nie najważniejszym. Liczą się usługi związane z drukiem i obiegiem dokumentów. To one mają przyciągnąć klientów.

– Użytkownicy są zainteresowani digitalizacją, żeby współdzielić dokumenty. Ponadto każdy chce mieć łatwy dostęp do danych, co umożliwia cloud computing. Trzecim najważniejszym trendem jest mobilność. Ludzie chcą bez problemu drukować z urządzeń przenośnych – tłumaczył Robert Dinckelacker, EMEA Category Manager Enterprise Printing, Scanning and Solutions.

Odpowiedzią na oczekiwania klientów ma być m.in. seria maszyn wielofunkcyjnych wyposażonych w chmurowe rozwiązanie Flow. Składa się na początek z dwóch modeli – LaserJet Colour Enterprise flow MFP M575c i monochromatycznej flow M525c.  Z pomocą maszyny wielozadaniowej, która podczas prezentacji była gwoździem programu, można skanować dokumenty do chmury (do SharePointa, folderu sieciowego, e-maila), zarządzać nimi i współdzielić zasoby. System OCR umożliwia digitalizację tekstu. Maszyny wyposażono w klawiatury, ułatwiające uwierzytelnianie, dostęp do danych. Z rozwiązania Flow można korzystać także z urządzeń przenośnych. Tym samym maszyna drukująca razem z innym sprzętem stała się platformą, która umożliwia i ułatwia obieg oraz przechowywanie dokumentów.

HP rozbudowuje także ofertę maszyn laserowych, głównie przeznaczonych dla małych i średnich firm, wyposażonych funkcje ePrint (drukowanie z dowolnego miejsca poprzez e-mail, najpierw ta opcja pojawiła się w sprzęcie atramentowym) i AirPrint (bezprzewodowy druk z urządzeń mobilnych). Są to m.in. modele LaserJet Professional color MFP M570 ze skanerem z podwójną głowicą i funkcją ePrint, monochromatyczna maszyna A3 LaserJet Enterprise M712, LaserJet Professional Color M251 i MFP M276.

Zdaniem przedstawicieli producenta małe i średnie przedsiębiorstwa są motorem wzrostu rynku rozwiązań drukujących. – Sprzedaż sprzętu konsumenckiego spada w tempie dwucyfrowym, popyt ze strony małych i średnich firm rośnie i według prognoz będzie rosnąć – mówi Merce Barcons, VP Inkjet Hardware, Printing and Personal Systems EMEA.

Dlatego koncern chce powalczyć o klientów w sektorze MSP także nową serią urządzeń atramentowych – OfficeJet Pro X (składa się z dwóch drukarek i dwóch maszyn MFP, cała seria będzie dostępna w przyszłym roku). Przedstawiciele HP przekonywali, że przedsiębiorcy chcą drukować tanio i szybko, a maszyny Pro X mają odpowiadać na te potrzeby. Zaprezentowany podczas konferencji model wielofunkcyjny 576 drukuje z prędkością 70 str./min. (czyli szybciej niż wiele modeli laserowych), a koszty – jak przekonywano – są nawet o połowę niższe w porównaniu z maszynami laserowymi o podobnych parametrach. HP zapewnia, że atramentowy i laserowy segment sprzętu dla MSP nie konkurują ze sobą. – Oferując dwie równoległe platformy, dajemy klientom wybór – mówi Josep Rodenas, EMEA Product Category Manager IPG Inkjet & Web Solutions.

Nowości pokazane przez HP potwierdzają kierunek zmian, zachodzących na rynku rozwiązań drukujących już od jakiegoś czasu – sprzęt w coraz większym stopniu staje się urządzeniem dostępowym do zasobów dokumentów i platformą usług, a nie tylko meblem służącym do produkowania kolejnych kartek.

– Drukarka musi być urządzeniem sieciowym. Drukowanie to tylko jedna z jej funkcji – przekonywał Fulvio Ferrari, Vice President & General Manager PPS Printing Systems EMEA. Jego zdaniem rynek rozwiązań drukujących dzieli się na dwa zasadnicze segmenty – sprzęt („Printers”) oraz drukowanie („Printing”, czyli usługi, materiały eksploatacyjne, oprogramowanie i in.). O ile sprzedaż hardware’u spada, to sektor usług i materiałów zdaniem menedżera będzie rósł. Dlatego dostawcy przywiązują do niego coraz większą wagę.