Topniejący popyt konsumentów pociągnął w dół przychody HP w III kw. finansowym 2022, zakończonym 31 lipca br. Sprzedaż spadła o 4 proc. r/r, do 14,7 mld dol. (ale po stałych kursach walut jedynie o 1,9 proc.). Mimo to firma poprawiła rentowność, nieznacznie zwiększając zysk netto, o 1 proc., do 1,1 mld dol.

„Zdyscyplinowane zarządzanie cenami i kosztami, w połączeniu ze stałą dynamiką naszych kluczowych rosnących biznesów, umożliwiły nam osiągnięcie solidnego wzrostu zysku na akcję” – komentuje CEO Enrique Lores.

Popyt komercyjny może siąść

Mniej optymistyczna wiadomość jest taka, że również popyt komercyjny może zwolnić w IV kw. – co zasygnalizował CEO. Ocenia, że schłodzenie koniunktury widoczne na rynku konsumenckim może przenieść się do komercyjnego biznesu PC.

„Spodziewamy się, że w IV kw. utrzymają się trudne warunki” – przyznaje CEO Enrique Lores.

Notebooki już nie są gorącym towarem

Póki co, w III kw., sprzedaż komercyjna w biznesie PC (Personal Systems) okazała się wyższa o 7 proc. r/r, co kontrastuje ze sporym dołkiem na urządzeniach konsumenckich (-20 proc. na obrotach r/r). Zaciskanie pasa przez klientów domowych z powodu inflacji uderzyło zwłaszcza w ofertę tańszych modeli.

Między kwietniem a lipcem br. sprzedaż notebooków HP (ilościowo) spadła aż o 32 proc. r/r, a desktopów jedynie o 1 proc.

W sumie przychody HP w biznesie PC (Personal Systems) zmniejszyły się umiarkowanie, bo jedynie o 3 proc. r/r (10,1 mld dol.), do czego przyczyniły się wyższe niż w ub.r. średnie ceny komputerów. Marża operacyjna wyniosła 6,9 proc.

Druk: materiały eksploatacyjne na 9-proc. minusie

W segmencie druku spadek obrotów wyniósł natomiast 6 proc. r/r (4,6 mld dol.), na marży operacyjnej 19,9 proc.

Co ciekawe, do firm w III kw. trafiło sporo mniej maszyn niż w ub.r. (-15 proc. r/r na wolumenach), w porównaniu z konsumentami (-1 proc. r/r), co jest po części efektem wahającej się podaży sprzętu.

Co istotne, wyraźny dołek odnotowano w największym w segmencie druku biznesie materiałów eksploatacyjnych (-9 proc. r/r na obrotach).

Nowy impuls wzrostu dzięki Poly

Mimo przewidywań hamowania popytu w aktualnym IV kw., w dłuższej perspektywie HP liczy na wzrost dzięki przejęciu Poly. W tym tygodniu sfinalizowano transakcję o wartości 3,3 mld dol. Połączenie sił i ofert ma umożliwić wykorzystanie długoterminowego trendu pracy hybrydowej.

Programy partnerskie HP i Poly na razie osobno
CEO HP poinformował, że programy partnerskie obu firm pozostaną na razie oddzielne. Przewiduje, iż zaczną się w pełni integrować w 2023 r. Póki co będą działać osobne zespoły ds. sprzedaży kanałowej obu marek.

Rosnące biznesy na sporym plusie

Mimo widocznych w wynikach HP skutków sytuacji makroekonomicznej, są też jasne punkty. Portfolio rozwojowych rozwiązań, obejmujących gaming, urządzenia peryferyjne, subskrypcje konsumenckie, rozwiązania dla pracowników i grafikę przemysłową, odnotowało łącznie dwucyfrowy wzrost przychodów i jest w drodze do przekroczenia 10 mld dol. sprzedaży w roku 2022.