HP zwiększyło sprzedaż w swoim III kw. finansowym o 7 proc. r/r (15,3 mld dol.), jednak analitycy liczyli na więcej. Co istotne, to segment druku pociągnął bilans w górę, podczas gdy biznes PC był na poziomie z ub.r.

Zysk netto okazał się natomiast wyższy, niż się spodziewano i sięgnął 1,1 mld dol., o ponad 50 proc. więcej niż rok wcześniej. Nie zatarło to jednak kiepskiego wrażenia z wyników III kw. u inwestorów i kurs akcji HP spadł.

Braki podzespołów kulą u nogi biznesu PC

Biznes PC HP w III kw. (zakończonym w końcu lipca) osiągnął 10,41 mld dol. przychodów, czyli tylko minimalnie więcej niż przed rokiem (10,36 mld dol.). Lepiej zachował się segment konsumencki (+3 proc.) niż biznesowy (-1 proc. r/r).

Jak zapewnia CEO HP Enrique Lores, popyt na biznesowe PC jest bardzo duży po ponownym otwarciu biur, jednak ograniczenia dostaw spowodowały spadek.

Gdyby nie niedostateczna podaż, sprzedaż komputerów dla biznesu odnotowałaby znaczny wzrost – utrzymuje szef firmy.

Jest źle nie tylko z procesorami
Niedobory, które ograniczają dostawy komputerów, dotyczą nie tylko procesorów. Brakuje też innych komponentów, takich jak kontrolery i kodeki Wi-Fi – twierdzi CEO HP.

Firmy nie zwolnią tempa zakupów komputerów

Dobra wiadomość jest taka, że silny popyt w obszarze biznesowym utrzyma się – zdaniem szefa firmy.

„Nadal będzie to okazja nie tylko dla nas, ale także dla naszych partnerów handlowych” – zaznacza Lores.

Szef HP zapewnił, że firma podejmuje działania w celu poprawy dostępu do komponentów.

Jak HP zamierza poprawić dostępność
– podpisywane są umowy z dostawcami podzespołów, aby bezpośrednio zarządzać dostępem do nich. Dotychczas relacjami z producentami części zajmowały się firmy ODM.
– HP zaczyna tak projektować swoje produkty tak, aby więcej urządzeń korzystało z tych samych elementów.
– został wdrożony nowy system ERP, aby zoptymalizować zamawianie komponentów.

Druk na dużym plusie

W porównaniu z PC segment druku w HP korzysta z powrotu do biur. Przychody tego biznesu zwiększyły się aż o 24 proc. wobec ub.r. (4,9 mld dol.), w tym segment komercyjny urósł o 46 proc. (1,07 mld dol.), choć trzeba pamiętać, że w porównaniu ze słabym III kw. ub.r. Jednak biznes konsumencki też zachował się nieźle (+15 proc.).

Przychody z materiałów eksploatacyjnych, czyli największym wartościowo biznesie w segmencie druku HP, poszły w górę o 20 proc. wobec ub.r.