Przychody HP w IV kw. finansowym, tj. do końca października, wzrosły o 9,3 proc., do 16,7 mld dol. Zysk na akcję (2,71 dol. wobec 0,49 dol.) przekroczył i to mocno zarówno oczekiwania analityków, jak i samego HP. Nie spodziewano się także tak dużej sprzedaży.

Nieoczekiwanie dobre wyniki to efekt wzrostu biznesu PC, który zakończył kwartał na 13-proc. na plusie r/r (11,8 mld dol.), dzięki zakupom modeli biznesowych (+25 proc.). Marża operacyjna tego segmentu wyniosła 6,5 proc.

Było więc wyraźnie lepiej niż w rozczarowującym III kw., gdy biznes PC HP urósł minimalnie, co wyjaśniano niedostateczną dostępnością podzespołów i stąd dużymi opóźnieniami w dostawach, które nie były w stanie zaspokoić popytu.

CEO HP: lepiej radzimy sobie z brakami komponentów

CEO HP Enrique Lores zapewnia, że producent uczy się lepiej radzić sobie z niedostatkiem komponentów, co pomogło zrealizować mu więcej zamówień w IV kw. Co więcej, firma jest według niego dobrze przygotowana do trwałego wzrostu w przyszłości.

Po III kw. HP zapowiedziało szereg działań, mających poprawić podaż m.in. podpisywanie umów bezpośrednio z dostawcami podzespołów, optymalizacja zamówień dzięki nowemu ERP i projektowanie produktów tak, aby więcej elementów pasowało do różnych urządzeń.

CEO HP przypuszcza, że ograniczona podaż podzespołów potrwa co najmniej do końca kwietnia 2022 r.

Nadal spore zaległości

Z powodu opóźnień w dostawach HP ma nadal duże zaległości w ich realizacji. Portfel zamówień na komputery jest mniej więcej taki, jak pod koniec III kw. finansowego (czyli w końcu lipca br.) – poinformował Lores. Wynika z tego, że zaległości są w przybliżeniu równe wartości sprzedaży PC z całego kwartału. Wcześniej szef firmy podał CRN USA, że przekłada się na ok. 10 mld dol. sprzedaży. CEO spodziewa się postępu w realizacji zamówień, lecz zastrzega, że zależy to od dostępności podzespołów.

Druk ledwo wyszedł na plus

O ile biznes PC spisał się lepiej niż w minionym kwartale, to inaczej było segmencie druku. Tutaj przychody HP były wyższe tylko o 1 proc. r/r (4,9 mld dol.), również dzięki zakupom biznesowym (+19 proc. r.r). Marża operacyjna segmentu sięgnęła 17 proc.

Jednak pozostałe najważniejsze liczby biznesu druku HP pokazały spadki. Sprzedano mniej urządzeń w ujęciu ilościowym (zwłaszcza konsumenckich), a przychody z materiałów eksploatacyjnych zmniejszyły się o -2 proc. r/r.

We wcześniejszym III kw. obroty w biznesie druku wzrosły o 24 proc. r/r, a na materiałach eksploatacyjnych o 20 proc.

Co mocno urośnie w nowym roku

W całym roku finansowym 2021, zakończonym 31 października br., przychody HP wzrosły o 12,1 proc., do 63,5 mld dol. Zysk na akcję w całym roku sięgnął 5,33 dol., również znacznie więcej niż w prognozie.

W nowym roku finansowym 2022 HP spodziewa się generalnie większych przychodów w całej korporacji, a także dwucyfrowego wzrostu sprzedaży w kilku obszarach, które w IV kw. były w sumie 12 proc. na plusie. Są to: Instant Ink (subskrypcje w biznesie druku), gaming, urządzenia peryferyjne, rozwiązania dla pracowników, grafika przemysłowa i druk 3D.